Analisten verwachten dat de Europese autoverkopen in 2014 met twee procent zullen stijgen. Zij baseren hun prognose op de verkoopresultaten in de laatste maanden van 2013; ook toen was al sprake van een stijging. Herstel van de afzet naar het niveau in 2009 blijft evenwel nog buiten beeld.  Toen werden 14,5 miljoen auto’s verkocht in Europa, versus 12,5 miljoen exemplaren vorig jaar.

2013 was volgens cijfers van brancheorganisatie ACEA het zwakste jaar sinds 1995. Het herstel zal vooral afhangen van de verkopen in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Voor Nederland gaf de decembermaand veel hoop, maar dat beeld is vertekend door de grote hoeveelheid leaserijders die nog wilden profiteren van een lager bijtellingtarief. Positieve uitzondering binnen Europa was vorig jaar Groot-Brittannië. Daar stegen de verkopen met 10,8 procent.

De Europese autofabrikanten binnen de ACEA richten hun hoop dit jaar vooral op Azië. Daar zien zij extra afzetkansen, met name in China, India, Indonesië en Thailand. Bekritiseerd wordt de situatie in Zuid Korea. Dit land zou nog steeds te veel handelsbarrières kennen, waardoor van oneerlijke concurrentie geen sprake is.

 Voor Autointernationaal.nl was dit reden om Europeanen op te roepen tot een boycot van Hyundai en Kia. De rest van de Nederlandse autopers wil zijn vingers evenwel niet aan de kwestie branden. De ACEA is daarnaast van mening dat de Europese Unie wel erg streng is voor wat betreft de CO2-uitsoot van nieuwe auto’s. Met de huidige maatregelen wordt 5 jaar vooruit gelopen op andere wereldregio’s en dat schaadt de concurrentiekracht van autofabrikanten in Europa, zo stelt de brancheorganisatie.