Tavares is afkomstig van Renault. Hij was als coo de eerste luitenant van Carlos Ghosn maar trad in januari in dienst bij PSA nadat hij van Ghosn de zak had gekregen, feitelijk vanwege  een te grote mond. Tavares  is tevreden met het niveau van de managers binnen de onderneming, maar niet met hun winstcultuur.  Op de autosalon van Geneve zei hij tegen Automotive News Europe dat  ‘winst maken bij PSA niet de cultuur was’. De operationele prioriteiten bij Peugeot zullen dezelfde zijn als die bij Renault, namelijk:

  • Operationele resultaat verbeteren door het verkopen van de auto’s tegen de juiste prijs. Dat betekent in concreto verlaging van de kortingen.
  • Verlagen van de productiekosten door te werken met meer efficiënte toeleveranciers
  • Betere controle op de investeringen door alleen nieuwe modellen te ontwikkelen als er een behoorlijke opbrengst te verwachten is – en door niet koste wat kost alle segmenten af te willen dekken
  • Verlagen van het werkkapitaal door het stroomlijnen van voorraden – die zouden hoger zijn dan Tavares eerder had verwacht.

Bovenaan de prioriteitenlijst van Tavares  staat het stoppen van de verliezen, op z’n laatst in 2016 maar zo mogelijk al in 2015. "Als je het verbranden van geld niet stopt, vergroot je de schulden en je financiële verplichtingen. En dan verklein je de hoeveelheid geld ie je kan besteden aan de ontwikkeling en marketing van je producten."  (bron: ANE)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding