Opel was maar een kleine partij op de markt in China, met vorig jaar iets meer dan vierduizend verkochte auto’s, één procent van de totale afzet van auto’s van GM ter plekke, zo meldt het Financieele Dagblad. Ceo Karl-Thomas Neumann  van Opel zegt in een verklaring dat de beslissing eerder genomen had moeten worden. "Het zou honderden miljoenen euro’s kosten om de merkbekendheid van Opel in China te vergroten en het distributienetwerk uit te bouwen." General Motors beslot al eerder het merk Chevrolet in Europa van de markt te halen om Opel meer kans te geven.  

GM werd vorig jaar in China door Volkswagen voorbijgestreefd als grootste autoverkoper. Het was voor het eerst dat de Amerikanen de positie van marktleider kwijt raakten. GM investeert in de periode tot 2016 zo’n elf miljard dollar aan nieuwe fabrieken in China, aan het inhuren van mensen en het verbeteren van de producten. Opel maakte vrijdag (28 maart) ook bekend dat het 245 miljoen investeert in de fabriek in Rüsselsheim waar later dit jaar ‘twee nieuwe modellen’ geproduceerd zullen worden. De fabriek maakt al vier modellen Insignia en vanaf 1 januari 2015 ook de Zafira Tourer. (bron: FD)