De BMW-fabriek in Spartanburg bestaat twintig jaar en op de festiviteiten kondigde topman Reithofer aan dat de reeks suv’s wordt uitgebreid met de X7. Maar hij zei ook dat de uitbreiding de fabriek de grootste BMW-autoproductielokatie maakt. De capaciteit gaat met vijftig procent omhoog naar 450 duizend eenheden per jaar. Daarvoor wordt tussen nu en 2016 een miljard dollar geïnvesteerd, zo meldt Automobil Produktion. Daarmee lost Spartanburg de fabriek in Dingolfing af want die heeft een capaciteit van 342 duizend eenheden. Maar Dingolfing (met 18,5 duizend medewerkers) blijft ook weer een beetje wel de grootste want er is ook nog een componentenfabriek.
Als de uitbreiding klaar is, zal Spartanburg bijna negenduizend medewerkers tellen. In de regio hebben in totaal dertigduizend arbeidsplaatsen te maken met BMW. De Duitse onderneming is in omzet nu al de grootste auto-exporteur van de VS, ongeveer zeventig procent wordt geexporteerd, onder meer naar China. Nu al heeft de fabriek in Spantanburg een productie van 297 duizend eenheden. "En elke auto die wij hier produceren, heeft een koper", aldus productiechef Harald Kruger.

De uitbreiding kan ook worden gezien als aankondiging van het gevecht met concurrenten Audi en Mercedes. Auto bouwt in Mexico (San Jose Chiapa) een fabriek voor de fabricage van de Q en die moet over twee jaar draaien. Mercedes fabriceert in Tuscaloosa (Alabama) de M- en G-Klasse en vanaf de zomer de C-Klasse. "We gaan onze concurrenten niet het hele speelveld ter beschikking geven", aldus BMW-topman Reithofer.  Het is nog niet bekend wanneer de X7 op de markt komt maar hij is vooral interessant voor de VS. In Amerika willen de klanten een auto die groter is dan de X5. (bron: automobil produktion)