De groep wil daarmee zijn aanwezigheid op de Chinese markt verstevigen. In het eerste kwartaal verkocht Volkswagen daar 880.000 auto’s, wat 15 procent meer op jaarbasis is. Dit jaar wil Volkswagen in China een verkoop halen van 3,5 miljoen voertuigen.

De plug-in hybride Porsche Panamera S E-Hybride staat inmiddels al in de showrooms. Later dit jaar volgen de Volkswagen Up en de e-Golf . Voor volgend jaar staan de Audi A3 e-tron en de Volkswagen Golf GTE, beide plug-in hybrides, in de planning. De auto’s worden in Duitsland gebouwd.

In 2016 introduceert VW in China plug-in hybride varianten van de Audi A6 en een nog niet nader genoemde nieuwe middenklasse sedan, die speciaal voor de Chinese markt is ontwikkeld. Deze modellen zullen geassembleerd worden door de samenwerkingsverbanden van VW met SAIC Motor Corp. en China FAW Group Corp.

De Chinese overheid biedt incentives aan van omgerekend circa 7 duizend euro voor een elektrische auto en circa 5.400 euro voor een PHEV. Gewone hybrides komen niet in aanmerking.

Op de show liet toeleverancier Delphi Automotive weten dat het bedrijf verwacht dat zijn inkomsten op deze markt tussen 2012 en 2020 verviervoudigd zullen zijn. (HHemmes)