Dit maakt onderdeel uit van het reorganisatieplan ‘Back in the Race’ van PSA Peugeot Citroèn, dat in financiële problemen verkeert.  Peugeot moet veranderen van een ‘gewoon’ volumemerk in een top of the range volumemerk, ofwel haute de gamme, zoals de Fransen het noemen.  Tavares wil de auto’s van het merk Peugeot verkopen tegen prijzen die net zo hoog zijn als die van Volkswagen. De bedoeling is  met hogere prijzen betere marges te maken en dat is van belang voor de terugkeer van de Franse fabrikant naar duurzame winstgevendheid.
Bij het presenteren van het plan Back in the Race vorige maand,  zei Tavares dat de netto prijzen van Peugeot gemiddeld 6,5 procent lager liggen dan die van vergelijkbare Volkswagens. Dit verschil wil hij verkleinen tot 4,7 procent (in 2016) en tot minder dan drie procent in 2020. De nieuwer baas vindt dat de modellen 208, 2008 en de 308 qua technologie en kwaliteit al op het niveau van Volkswagen liggen.

Om de prijzen te kunnen verhogen wil Tavares het gamma verkleinen tot zestien modellen in 2018 en dertien in 2022. Het zijn er nu nog 25. Verder wil hij minder ‘brand engineering’ en overlap binnen de merken Peugeot en Citroën en tegelijk focussen op marktsegmenten waar wereldwijd ene markt voor is. Hij heeft geen details gegeven over hoe de modellenreeksen van beide merken er in de toekomst zullen uitzien of welke modellen zullen sneuvelen. Maar analisten die de autoindustrie volgen en insiders uit het bedrijf zelf, hebben laten weten dat het bij het merk Peugeot vooral om het volgend e zal gaan: Peugeot zal stoppen met de verkoop van kleine auto’s nadat de 108 aan het einde is van zijn levenscyclus tegen het einde van dit decennium. Dit autosegment met lage marges zal worden overgelaten aan Citroën.  Verder wordt de 807 suv niet vervangen, ook dat is een segment dat Citroën moet opvullen.  Voorts worden de 207 CC en de 308 CC in het snel krimpende marktsegment in Europa. Citroën verkoopt geen modellen in dit segment.  Peugeot zal zich vooral richten op een gamma voor de drie grootste marktegmentn wereldwijd, namelijk B,C en D gebaseerd op het MP2 modulaire platform van PSA. Op deze basis komen er ook crossovers maar de slecht verkopen 4008, in feite de Mitsubishi ASX is, zal geen opvolger krijgen.  Ook de crossovers 3008 en 5008, beide gebaseerd op een platform van PSA,  hebben teleurstellende verkoopresultaten laten zien en zullen wellicht niet worden vervangen.

Anderzijds zal Citroèn het algemene merk blijven, maar met minder modellen. In eerste instantie zou tavares maar een model uit het gamma van 2016 willen schrappen, zodat de productrange uit komt op vijftien auto´s.  Maar op de lanegere termijn gaat het aanbod terug van zeven modellen in 2022. Tegen die tijd gaan de twee merken van PSA samen 26 modellen aanbieden, terwijl dat er nju nog 45 zijn. Daarentegen wordt DS opgewaardeerd tot een apart merk dat uiteindelijk in 2022 zal uitkomen op zes modellen.  

Volgens Tavares zal de rationalisering van het modelgamma PSA zo’n driehonderd miljoen euro per jaar aan kostenbesparingen opleveren en tegelijkertijd de afdekking van de markt vergroten.Vorig jaar was die zestig procent van de markten in Europe, China en Latijns-Amerika, volgens PSA zelf. De plannen richten zich nu op 67 procent op de middellange termijn. Maar het is belangrijker dat het nieuw ingerichte productgamma het mogelijk maakt op de middellange termijn te kunnen vissen in 69 procent van de Europese, Chinese en Latijns-Amerikaanse ‘winstvijver’, terwijl dat nu maar 46 procent is, aldus topman Tavares.  (Bron: Automotive News Europe)