De 2,29 biljoen yen c.q. zestien iljard euro overtreft het oude record, van zes jaar voor het uitbreken van de crisis. Daarmee houdt het voor Toyota nog niet op: de Japanners willen in het lopende boekjaar 2014 – 2015 zo’n 26 miljard euro winst behalen.
Meer dan tien miljoen auto’s in een jaar tijd verkopen, dat heeft tot dusver nog geen autofabrikant voor elkaar gekregen. Het gaat de Japanse auto-industrie voor de wind sinds het aantreden van minister-president Shinzo Abe, ongeveer een jaar geleden.  Hij heeft zijn economisch programma (ook wel Abenomics genoemd) naar voren geschoven en onder meer de geldpolitiek wat losgelaten. Met als gewenst gevolg dat de yen wat devalueerde tegenover de dollar en andere belangrijke valuta. Voor exporterende bedrijven zoals Toyota en Honda is dat een belangrijk voordeel. Toyota profiteert momenteel ook nog eens van een goede vraag naar auto’s en heeft anderzijds de wind in de rug door kostenbeperkingen en discipline op het gebied van uitgaven. In tegenstelling tot veel concurrenten investeert Toyota de komende tijd niet in nieuwe fabrieken om de capaciteit te vergroten maar in efficiëntieverhoging van bestaande fabrieken.

(bronnen: Dow Jones Newswires / Produktion.de)