Dat zei Winterkorn bij het aanvaarden van een Spaanse onderscheiding voor ‘voorbeeldig leiderschap bij het ondersteunen van innovatie en nieuwe technologieën’. SEAT is van de massamerken op afstand de kleinste binnen de VW-groep. Het Spaanse merk verkocht in de eerste vier maanden van dit jaar 127.400 auto’s, weliswaar bijna negen procent meer dan een jaar eerder maar nog niet de helft van de 336.800 die Skoda eerder in die periode haalde. Dat is echter voor Winterkorn geen reden om SEAT of Spanje te laten vallen. De groep als geheel produceerde vorig jaar 680.000 nieuwe auto’s in Spaanse fabrieken terwijl het daarnaast ook nog een grote onderdelenfabriek heeft. ‘’Wij investeren jaarlijks rond de 500 miljoen euro in Spanje en hebben er ook het grootste ontwikkelcentrum van het land waar meer dan 900 technici werken.”

De VW-topman vindt tegelijkertijd dat de Europese auto-industrie er nog harder aan moet trekken. ‘’Wat Europa werkelijk nodig heeft is meer industrie, meer innovatie en nog betere producten voor de wereldwijde markten.” Hij waarschuwde daarbij dat Duitse bedrijven schade kunnen lijden door een zwakke industriële sector in de rest van Europa. ‘’Zo bezien profiteren andere EU-landen van de kracht van Duitse ondernemingen. Dat is ook het geval bij SEAT met de Volkswagen Groep als krachtige en betrouwbare partner.”