VW-fabrieksmedewerkers toegesproken over bezuinigingen

Volkswagens topman Martin Winterkorn sprak in de grootste VW-fabriek duizenden medewerkers toe over de geplande kostenbesparingen van vijf miljard euro per jaar voor het merk Volkswagen. Dat kampt namelijk met een lage winstmarge.

De grootste autofabrikant van Europa verkoopt wel steeds meer auto’s, maar de winstgevendheid houdt geen gelijke tred met de snelle groei. Winterkorn wil daarom vanaf 2017 vijf miljard euro per jaar besparen op de kosten door de processen bij  het grootste merk Volkswagen te stroomlijnen. Half juli had Winterkorn zijn (hoge) managers al toegesproken maar dit keer sprak hij in een speciale besloten bijeenkomst in Wolfsburg zo’n twintigduizend fabrieksmedewerkers toe, de zogenoemde blue-collars. Bij analisten leeft het idee dat de kostenbesparingen die Winterkorn in gedachten heeft weleens tot meningsverschillen zouden kunnen leiden in de raad van toezicht waarin immers de medewerkers de helft van de zetels bezetten. Zij hebben dus veel invloed op de grote besluiten.
Hoewel er geen sprake van is geweest dat Volkswagen banen zal gaan schrappen, wijst de wens van een hogere efficiency er wel op dat de medewerkers weleens een iets moeilijkere tijd tegemoet kunnen gaan, na jaren van royale loonsverhogingen en vette eindejaarsbonussen. Bernd Osterloh, de ondernemingsraadvoorzitter die ook zitting heeft in de raad van toezicht, heeft er bij het management op aangedrongen dat men moet snijden in eigen fouten. Het management moet volgens hem betere productieplanningen maken, in het bijzonder bij de carrosseriebouw, om  te voorkomen dat er onnodig moet worden overgewerkt.  Osterloh vindt ook dat de verkooporganisaties op exportmarkten moeten verbeteren, zo schreef hij in een intern document dat in handen kwam van persbureau Reuters. "Waar het om gaat, is een intelligente inzet van middelen en niet een reductie van kosten", aldus Osterloh.
Met 1,8 procent winstmarge over het eerste kwartaal van 2014 bleef Volkswagen ver achter bij de gewenste marge van minstens zes procent ten gevolge van hoge vaste kosten. Die zijn hoger dan bijvoorbeeld bij Toyota, het concern dat Volkswagen qua verkoopcijfers nog wil passeren. Over het boekjaar 2013 kwam het merk Volkswagen tot een winstmarge van 2,9 procent, terwijl dat bij Toyota 8,8 procent was en bij Hyundai bijvoorbeeld 9,5. "De kosten beginnen zo langzaamaan uit de hand te lopen", zegt Stefan Bratzel, hoofd van een automotive-denktank van het Centre of Automotive. "De inefficiency neemt toe. Dat kan je bij een bedrijf van het formaat van Volkswagen niet helemaal voorkomen."
Om de efficiency van zijn 300-modellenconcern te verhogen heeft Winterkorn erop aangedrongen pijnlijke maatregelen te nemen, zoals het staken van de productie van auto’s met een lage marge, het schrappen in de kosten voor r&d en nieuwe fabrieken, het versnellen van de modellanceringen en het meer maatwerk leveren voor exportmarkten. "Het is niet alleen de buitenwereld die ons op de proef stelt", zei Winterkorn op 14 juli nog tegen zijn managers. "We hebben eens goed naar onszelf gekeken en we hebben ontdekt dat we ook met zelfgemaakte problemen te maken hebben." (bronnen: Reuters / Automotive News Europe)

VW-fabrieksmedewerkers toegesproken over bezuinigingen - Automobielmanagement.nl

VW-fabrieksmedewerkers toegesproken over bezuinigingen

Volkswagens topman Martin Winterkorn sprak in de grootste VW-fabriek duizenden medewerkers toe over de geplande kostenbesparingen van vijf miljard euro per jaar voor het merk Volkswagen. Dat kampt namelijk met een lage winstmarge.

De grootste autofabrikant van Europa verkoopt wel steeds meer auto’s, maar de winstgevendheid houdt geen gelijke tred met de snelle groei. Winterkorn wil daarom vanaf 2017 vijf miljard euro per jaar besparen op de kosten door de processen bij  het grootste merk Volkswagen te stroomlijnen. Half juli had Winterkorn zijn (hoge) managers al toegesproken maar dit keer sprak hij in een speciale besloten bijeenkomst in Wolfsburg zo’n twintigduizend fabrieksmedewerkers toe, de zogenoemde blue-collars. Bij analisten leeft het idee dat de kostenbesparingen die Winterkorn in gedachten heeft weleens tot meningsverschillen zouden kunnen leiden in de raad van toezicht waarin immers de medewerkers de helft van de zetels bezetten. Zij hebben dus veel invloed op de grote besluiten.
Hoewel er geen sprake van is geweest dat Volkswagen banen zal gaan schrappen, wijst de wens van een hogere efficiency er wel op dat de medewerkers weleens een iets moeilijkere tijd tegemoet kunnen gaan, na jaren van royale loonsverhogingen en vette eindejaarsbonussen. Bernd Osterloh, de ondernemingsraadvoorzitter die ook zitting heeft in de raad van toezicht, heeft er bij het management op aangedrongen dat men moet snijden in eigen fouten. Het management moet volgens hem betere productieplanningen maken, in het bijzonder bij de carrosseriebouw, om  te voorkomen dat er onnodig moet worden overgewerkt.  Osterloh vindt ook dat de verkooporganisaties op exportmarkten moeten verbeteren, zo schreef hij in een intern document dat in handen kwam van persbureau Reuters. "Waar het om gaat, is een intelligente inzet van middelen en niet een reductie van kosten", aldus Osterloh.
Met 1,8 procent winstmarge over het eerste kwartaal van 2014 bleef Volkswagen ver achter bij de gewenste marge van minstens zes procent ten gevolge van hoge vaste kosten. Die zijn hoger dan bijvoorbeeld bij Toyota, het concern dat Volkswagen qua verkoopcijfers nog wil passeren. Over het boekjaar 2013 kwam het merk Volkswagen tot een winstmarge van 2,9 procent, terwijl dat bij Toyota 8,8 procent was en bij Hyundai bijvoorbeeld 9,5. "De kosten beginnen zo langzaamaan uit de hand te lopen", zegt Stefan Bratzel, hoofd van een automotive-denktank van het Centre of Automotive. "De inefficiency neemt toe. Dat kan je bij een bedrijf van het formaat van Volkswagen niet helemaal voorkomen."
Om de efficiency van zijn 300-modellenconcern te verhogen heeft Winterkorn erop aangedrongen pijnlijke maatregelen te nemen, zoals het staken van de productie van auto’s met een lage marge, het schrappen in de kosten voor r&d en nieuwe fabrieken, het versnellen van de modellanceringen en het meer maatwerk leveren voor exportmarkten. "Het is niet alleen de buitenwereld die ons op de proef stelt", zei Winterkorn op 14 juli nog tegen zijn managers. "We hebben eens goed naar onszelf gekeken en we hebben ontdekt dat we ook met zelfgemaakte problemen te maken hebben." (bronnen: Reuters / Automotive News Europe)