Maar Tesla prakkiseert er niet over de investeringen te verminderen.  Integendeel, men is bezig met een investering van vijf miljard dollar in de zogenoemde gigafactory samen met het Japanse elektronicaconcern Panasonic. "In juni zijn we begonnen met het toegankelijk maken van een stuk grond net buiten Reno (Nevada). Dat kán mogelijkerwijs de locatie voor de gigafabriek (voor batterijen) worden, zo schrijft ceo Elon Musk aan zijn aandeelhouders.  

Tesla Motors speelt voor zijn Gigafactory een economisch pokerspel met vijf Amerikaanse staten, namelijk Arizona, California, Nevada, New Mexico en Texas. In een conference call met analisten vorige week maakte Elon Musk bekend welke bijdrage hij wil hebben van de winnende staat, namelijk een half miljard. Want de locatie die de fabriek´krijgt’, zal tien procent van de kosten moeten bijdragen. Veel geld, maar Tesla vindt dat niet duur want de gigafactory zal reusachtig zijn met een miljoen vierkante meter aan productieruimte om batterij-pakketten te bouwen voor de Model 3. Dus, de tien procent voor Tesla is dus hetzelfde als wanneer een Amerikaanse staat honderd miljoen bijdraagt aan een fabriek van één miljard dollar. Bovendien, Tesla zegt tegen 2020 zo’n 6,5 duizend banen te creëren. In een normale asemblagefabriek zou het gaan om duizend tot drieduizend banen.

En een bijdrage van vijfhonderd miljoen dollar is ook niet uniek want in Tennessee werd nog ‘ns tachtig miljoen meer betaald aan Volkswagen om de assemblagefabriek te krijgen in Chattanooga. In die fabriek investeerde Volkswagen één miljard dollar en bood werk aan ruim drieduizend medewerkers.

Deze handelingswijze is niets nieuws en elk bedrijf in de VS doet het. Al meer dan dertig jaar lang is zo ongeveer elke investering in de automotive in Amerika een competiestrijd geweest tussen de fabrikant en verschillende staten. Maar goed, de goede afloop is al met al wel een risico voor Musk want hij zei vorige week dat zijn partner Panasonic voor de batterijfabriek dertig tot veertig procvent van de kosten zou kunnen ophoesten, andere toeleveranciers tien procent, de staat tien procent en Tesla zelf de rest. Tesla heeft gezegd dat het twee of drie ´finalisten´ zal selecteren, voordat men de winnaar kiest.  

Tesla zal dit jaar 750 tot 950 miljoen dollar investeren. In de afgelopen periode (Q2) werd er een omzet gedraaid van 858 miljoen dollar. In totaal werden er 7,6 duizend van de 8,8 duizend geproduceerde Tesla’s Model S verkocht, beide getallen zijn records voor Tesla. Het gaat zelfs zo goed dat men de stijgende vraag in de VS en Europa niet kan bijbenen. Maar ondanks dat draait het bedrijf tientallen miljoenen verlies want de kosten voor onderzoek en ontwikkeling zijn verdubbeld van 52 miljoen naar 108 miljoen dollar, onder andere door de Model-X die in de lente van 2015 in productie moet worden genomen.  Maar behalve aan de Model X wordt ook gewerkt aan de kleinere Model 3 en ‘aan dingen waar jullie geen weet van hebben’, aldus een ietwat arrogant klinkende Elon Musk.
Tesla Motors zegt dit jaar 35 duizend auto’s te zullen afleveren, vorig jaar waren het er 22,5 duizend. En in 2015 verwacht Tesla honderdduizend auto’s of meer te zullen afleveren.  In de loop van 2014 zal het tempo van openingen van Tesla-showrooms en servicevestigingen het snelst verlopen in China, gevolgd door Europa en dan de VS. "We zullen ook verder bouwen aan ons netwerk van superchargers, met de introductie van de snelladers in Canada en een ‘substantiële verhoging van het tempo van plaatsing in Europa en China’.