"Er liggen verder geen plannen tot overnames of deelnemingen op tafel", zei Pötsch, waarmee hij de recente speculaties over mogelijke overnames van Fiat Chrysler Automobiles of van de Amerikaanse vrachtwagenfabrikant Paccar ontkrachtte. "Maar ik zeg niet nooit,’ voegde Pötsch eraan toe tijdens een bijeenkomst afgelopen vrijdag. Alle Volkswagen-merken in alle regio’s hebben wel de boodschap meegekregen dat zij hun efficiëntie moeten verbeteren en complexiteit moeten verminderen, allemaal als onderdeel van het ingezette programma dat vijf miljard euro aan kostenbesparingen moet gaan opleveren. "Er is tijd nodig om dat te realiseren. Daarom zeg ik nogmaals dat er nu verder niets op tafel ligt."

Volkswagen heeft een aandeel van veertig procent in FAW-Volkswagen Automotive. In de andere Chinese samenwerkingsverband met Shanghai Automotive Group is het aandeel van VW vijftig procent. Samen met FAW bouwt Volkswagen in drie Chinese fabrieken Volkswagens en Audi’s. Vorige maand kondigde Volkswagen nog aan dat de joint venture twee miljard euro zou steken in de bouw van twee nieuwe fabrieken. Dat bedrag was niet opgenomen in het 18,2 miljard euro kostende 2018-investeringsplan dat is opgesteld voor de beide joint-ventures.

Een analist van de zakenbank UBS schat dat met de verhoging van het aandeel in FAW een investering van 4,5 miljard euro is gemoeid. VW neemt de omzetten van de twee joint ventures in China niet op in de cijfers van Volkswagen AG maar de winstbijdragen uit de deelnemingen in de joint-ventures worden geboekt als financieel resultaat. Uit het halfjaarverslag bleek de bijdragen tezamen 2,6 miljard euro zijn geweest, dat is tien procent meer dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar. (HHemmes)