In Reno zien ze Tesla heel graag komen en dat is niet verwonderlijk aangezien Tesla 6,5 duizend banen belooft met een gemiddeld uurloon van 25 dollar. Dat is bovenop de drieduizend banen voor de bouw van de fabriek. TRIC is een ideaal terrein voor de productie van batterijen, oordeelde Tesla-baas Elon Musk. Hij zet er een gebouw neer van 46,5 hectare groot. Tegen 2020 moeten in Nevada meer lithium-ion-batterijen van de band rollen dan de volledige wereldproductie van vandaag. Tesla sloot daarvoor een partnerschap met het Japanse elektronicaconcern Panasonic, dat dertig tot veertig procent van de investering van vijf miljard dollar op zich neemt. De gigafabriek wordt twintig keer groter dan de grootste bestaande batterijfabriek. De bouw past in de plannen van Tesla om de elektrische auto te ‘democratiseren’. Tesla is van plan tegen 2020 genoeg batterijen te maken om een half miljoen auto’s van accupakketten te voorzien. Ter vergelijking: in de eerste acht maanden van 2014 zijn in de VS amper veertigduizend ev’s verkocht.

Tesla speelde meerdere westelijke staten in de VS tegen elkaar uit. Behalve Nevada wilden ook Texas, Arizona, New Mexico en de thuisstaat Californië de accufabriek van Musk graag hebben. Politici gingen op de knieën en beloofden astronomische belastingvoordelen. Uiteindelijk trok Nevada aan het langste eind met een pakket belastingvoordelen ter waarde van 1,25 miljard dollar. Tesla hoeft er de komende tien jaar geen enkele vorm van belasting te betalen want men vindt Tesla ‘een van de meest vooruitstrevende bedrijven van deze tijd’. " Elon Musk is een visionair. Hij bouwt raketten, auto’s, zonneparken. Wie weet welke nieuwe producten en industrieën hij hier nog gaat ontwikkelen", zegt uitbater Lance Gilman van het betrokken industrieterrein in het Financieele Dagblad. Hij is ook de eigenaar van de Mustang Ranch, een van de bekendste bordelen in Nevada.
De staat Nevada zegt veel ondernemingsvriendelijker te zijn dan Californië. In Nevada ontvangt men bedrijven met open armen en bouwplannen kunnen er heel snel worden uitgevoerd. Het kost in Nevada veertig procent minder om zaken te doen, zo meent de staat. En daarom zou Tesla voor Nevada hebben gekozen, terwijl Silicon Valley (met onder meer het hoofdkantoor van Tesla) op amper vier uur rijden afstand ligt. Volgens de gouverneur van Nevada heeft de gigafabriek van Tesla de komende twintig jaar een impact van honderd miljard dollar op de economie van zijn staat. (bron: Financieele Dagblad)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding