In november was ook al een daling – met ruim twee procent – uit de bus gekomen. Maar doordat het begin 2014 nog redelijk goed ging op de Franse automarkt, bleef de daling over het hele jaar beperkt tot 0,3 procent. Met net geen 1,8 miljoen nieuwe auto’s lagen de verkopen over het zojuist afgelopen 2014 ook op het laagste niveau in vijftien jaar. "Gebrek aan vertrouwen bij de consument blijft ons parten spelen", aldus woordvoerder François Roudier van de CCFA, de organisatie van Franse autofabrikanten.

Renault blijft in eigen land tegen de stroom in gaan, met een plus van bijna zeven procent. Dat is echter geheel te danken aan budgetdochter Dacia. Peugeot-Citroen komt over het hele jaar op een groei met een kleine twee procent, maar ziet de verkopen in december met bijna tien procent kelderen. Van de buitenlandse merken boeken BMW, Nissan en Mercedes een kleine plus. terwijl Hyundai/Kia met 23 procent hogere verkopen de lijst op afstand aanvoert. Aan de andere kant zag General Motors haar verkopen in Frankrijk in het afgelopen jaar met bijna twintig procent kelderen.