De verkoop van het kernmerk Volkswagen ging met negen procent omhoog tot 6,12 miljoen auto’s. Bij Skoda kwam de verkoop voor het eerst boven de één miljoen exemplaren uit dankzij een stijging van 12,7 procent, terwijl bij Seat de verkoop met tien procent toenam. Dit merk profiteerde vooral van de aantrekkende vraag op de thuismarkt. Bij premiumdochter Audi was sprake van een verkoopgroei met 10,5 procent tot 1,74 miljoen auto’s.

Met een wereldwijde verkoop van 6,12 miljoen auto’s in 2014, heeft Volkswagen twee keer zoveel vierwielers aan de man weten te brengen als in 2004. Het Duitse merk heeft dan ook voor het tiende jaar op rij een verkooprecord genoteerd. De decembermaand viel overigens enigszins tegen. Volkswagen verkocht toen 529.500 auto’s, wat 2,4 procent minder was dan in dezelfde periode van 2013. Voor 2015 verwacht het merk ook moeilijke marktomstandigheden. Dat komt onder andere omdat Volkswagen laat is met het inspelen om de gestaag stijgende vraag naar cross-over annex SUV modellen.

Volkswagen wist in Europa een verkoopstijging van 2,8 procent te realiseren. Dat kwam vooral door herstel op de belangrijke thuismarkt. In Centraal- en Oost-Europa daalden de verkopen juist. Ook in Nederland kreeg het merk een forse tik. Dat komt omdat de Up fors minder in trek was dan in 2013 en omdat de inmiddels gesaneerde Jetta in 2014 amper nog een afzetbijdrage leverde.

In de Verenigde Staten, een groeimarkt voor veel merken, lukt het Volkswagen niet om de profiteren van de stijgende vraag naar auto’s. Daar daalden de verkopen met ruim tien procent: van 408 duizend auto’s naar 367 duizend. Volkswagen heeft aangegeven de komende jaren miljardeninvesteringen te zullen doen om de gaten in het Amerikaanse gamma te dichten. Zo komt er een relatief betaalbare, grote 7-persoons suv, gebaseerd op de Cross Blue Concept uit 2013.

Volkswagen heeft als doelstelling om in 2018 op een Amerikaans afzetniveau van achthonderdduizend auto’s te zitten. Daar is men nu verder van verwijderd geraakt. Verkoopsucces in Azië redde Volkswagen in 2014 echter. De afzet in China steeg met tien procent naar 2,74 miljoen auto’s. Dat is 45 procent van het aantal exemplaren dat het merk Volkswagen vorig jaar wereldwijd verkocht.

Bron: Autointernationaal