Honda wil winst van Britse dealers verdubbelen

Honda UK is gestart met een strategie die tot doel heeft de winst bij haar Britse dealers in drie jaar tijd te verdubbelen. Honda doet dat onder meer door een reeks nieuwe modellen te lanceren maar ook door de dealers meer ‘tools’ te bieden om de klant ook voor het onderhoud en reparaties vast te houden.

Honda heeft in Groot-Brittannië ondanks de florerende automarkt geen goede jaren achter de rug. Door het tegenvallende economische tij maar ook door problemen vanwege de tsunami in Japan zelf en de overstromingen in Thailand moest de Japanse directie fors ingrijpen. Zo is Honda gestopt met Formule 1 racen (als zelfstandig team) en is ook het mes gezet in veel ontwikkelingswerk. Al met al werd het voor Britse dealers steeds duurder om auto’s uit Japan zelf in te voeren waarmee de verkopen sinds 2007 ook zijn gehalveerd. De dealerbedrijven maken daardoor nu gemiddeld niet meer dan 120.000 euro per jaar winst, wat een rentabiliteit van 0,9 procent vertegenwoordigt. 

Hoofd autobusiness Leon Brannen van de Britse tak van Honda: "Het zijn verschrikkelijke jaren geweest en wij delen de frustraties met ons netwerk. Daarom hebben we een erg eenvoudige missie: de winst in dat netwerk verdubbelen. Als er niet duurzaam winst wordt gemaakt, dan krijgen we ook niet de investeringen en daarmee de kwaliteit die we nodig hebben."

Honda wil winst van Britse dealers verdubbelen - Automobielmanagement.nl

Honda wil winst van Britse dealers verdubbelen

Honda UK is gestart met een strategie die tot doel heeft de winst bij haar Britse dealers in drie jaar tijd te verdubbelen. Honda doet dat onder meer door een reeks nieuwe modellen te lanceren maar ook door de dealers meer ‘tools’ te bieden om de klant ook voor het onderhoud en reparaties vast te houden.

Honda heeft in Groot-Brittannië ondanks de florerende automarkt geen goede jaren achter de rug. Door het tegenvallende economische tij maar ook door problemen vanwege de tsunami in Japan zelf en de overstromingen in Thailand moest de Japanse directie fors ingrijpen. Zo is Honda gestopt met Formule 1 racen (als zelfstandig team) en is ook het mes gezet in veel ontwikkelingswerk. Al met al werd het voor Britse dealers steeds duurder om auto’s uit Japan zelf in te voeren waarmee de verkopen sinds 2007 ook zijn gehalveerd. De dealerbedrijven maken daardoor nu gemiddeld niet meer dan 120.000 euro per jaar winst, wat een rentabiliteit van 0,9 procent vertegenwoordigt. 

Hoofd autobusiness Leon Brannen van de Britse tak van Honda: "Het zijn verschrikkelijke jaren geweest en wij delen de frustraties met ons netwerk. Daarom hebben we een erg eenvoudige missie: de winst in dat netwerk verdubbelen. Als er niet duurzaam winst wordt gemaakt, dan krijgen we ook niet de investeringen en daarmee de kwaliteit die we nodig hebben."