Mazda kijkt terug op recordjaar

Mazda Motor Corporation heeft in het op 31 maart afgelopen boekjaar nieuwe financiële records weten neer te zetten. De operationele winst kwam uit op rond de 1,5 miljard euro, dat is ruim elf procent meer dan het record van het voorafgaande boekjaar. De nettowinst nam met 17 procent toe tot 1,1 miljard euro terwijl de omzet met 21,8 miljard euro 6,7 procent hoger lag.

Mazda wist wereldwijd bijna 1,4 miljoen auto’s te verkopen, een toename van vijf procent. In Europa gingen de verkopen met 229.000 auto’s elf procent omhoog, waarbij het Japanse merk vooral in de grotere Europese landen vooruitgang boekte. Ook in Noord-Amerika ging het goed met een stijging van negen procent naar 425.000 verkochte auto’s. China kwam met 215.000 auto’s eveneens op een toename van negen procent uit. Op de Japanse thuismarkt moest het merk echter een daling met acht procent naar 225.000 eenheden noteren. Dat wordt ook bij Mazda veroorzaakt door het moeilijke economische klimaat in combinatie met een verhoging van de BTW.  

Mazda kijkt terug op recordjaar - Automobielmanagement.nl

Mazda kijkt terug op recordjaar

Mazda Motor Corporation heeft in het op 31 maart afgelopen boekjaar nieuwe financiële records weten neer te zetten. De operationele winst kwam uit op rond de 1,5 miljard euro, dat is ruim elf procent meer dan het record van het voorafgaande boekjaar. De nettowinst nam met 17 procent toe tot 1,1 miljard euro terwijl de omzet met 21,8 miljard euro 6,7 procent hoger lag.

Mazda wist wereldwijd bijna 1,4 miljoen auto’s te verkopen, een toename van vijf procent. In Europa gingen de verkopen met 229.000 auto’s elf procent omhoog, waarbij het Japanse merk vooral in de grotere Europese landen vooruitgang boekte. Ook in Noord-Amerika ging het goed met een stijging van negen procent naar 425.000 verkochte auto’s. China kwam met 215.000 auto’s eveneens op een toename van negen procent uit. Op de Japanse thuismarkt moest het merk echter een daling met acht procent naar 225.000 eenheden noteren. Dat wordt ook bij Mazda veroorzaakt door het moeilijke economische klimaat in combinatie met een verhoging van de BTW.