De tweedehandskeuring is op dit moment ‘louter een visuele controle’ en er is onvoldoende tijd om kritische aspecten diepgaander na te kijken, stelt VAB. Bovendien worden volgens VAB heel wat zaken gecontroleerd die op zich wel van belang zijn, maar die door de koper gemakkelijk zelf kunnen worden gecontroleerd, zoals bijvoorbeeld de verbanddoos, de gevarendriehoek, het reservewiel, de brandstofdop en het brandblustoestel. "Daarom is een grondige hertekening van deze verplichte tweedehandskeuring nodig, zodat kopers van een tweedehandsvoertuig een beter advies krijgen over het risico op toekomstige defecten en dus kunnen ingrijpen om die te voorkomen, of kunnen afzien van de koop".

VAB vindt wel dat de koper zelf ook het één en ander kan doen. Zo kunnen bij een testrit technische defecten al vastgesteld worden en zouden autokopers ook een verkoopovereenkomst moeten sluiten onder de opschortende voorwaarde dat de wagen een positieve tweedehandskeuring heeft ondergaan. Om de koper meer bewust te maken van de – potentiële – problemen zal VAB een grote campagne opzetten.