De topman van de Opel Group heeft uitgesloten dat er een deal komt met Fiat. Maar hij ziet wel dat er noodzaak is om volumes, schaalgrootte en bezettingsgraad in de autoindustrie en bij Opel te verbeteren. Neumann zei dat Opel dit gaat doen door meer gebruik te maken van de wat er al is binnen moederbedrijf GM.  Voor Opel was de zijstap met Peugeot-Citroën als partner een grote vergissing’, zegt hij in Automotive News Europe.  Hij verwees hiermee naar de beslissingen die door het vorige Opel-management zijn genomen. Dat koos niet voor meer nadruk op platformdelen met andere GM-merken maar voor een brede alliantie met de Franse PSA-groep.

"In principe heeft Marchionne gelijk als hij zegt dat de autoindustrie dezelfde dingen tien keer ontwikkelt", zei Neumann naar aanleiding van de e-mail die Fiat-baas Marchionne zou hebben gestuurd naar Mary Barra, de ceo van GM, waarin Marchionne zou hebben voorsteld de twee fabrikanten samen te voegen.  Marchionne heeft al vaker gezegd dat autofabrikanten meer moeten  samenwerken om de verspilling van miljarden euro’s om allemaal dezelfde nieuwe producten te ontwikkelen, te stoppen.  De uitstootnormen die in 2021 van kracht worden (gemiddeld 95 gram CO2 per km) zorgen ervoor dat de fabrikanten nu allemaal op hun eigen manier dezelfde soort zuinige motoren ontwikkelen. De kosten van de ontwikkeling van de volgende generatie kleine motoren kunnen worden  verlaagd door de ontwikkeling te delen. De samenwerking tussen Opel en PSA is alweer teruggeschroefd, de oorspronkelijke doelen zijn verlaten en men focust zich alleen nog op specifieke projecten. GM en PSA zullen samen compacte crossovers, kleine minivans en lichte bestelauto’s ontwikkelen en produceren. Neumann heeft eerder gezedd dat GM daar geen geschikte platforms voor heeft.

Fiat en Opel hebben een lange geschiedenis van (mislukte) pogingen tot samenwerking. In 2000 sloten GM en Fiat al een alliantie om de kosten van motoren en componenten te kunnen delen. In 2005 moest GM aan Fiat twee miljard dollar betalen als schadevergoeding in een put-option-kwestie en sindsdien zouden de verhoudingen verslechterd zijn. Fiat wilde in 2009 Opel kopen maar verloor de strijd en GM besloot uiteindelijk de zaak helemaal af te blazen.
Marchionne ziet een fusie in de autoindustrie ergens in de komende drie jaar plaatsvinden op basis van een ‘onderbuikgevoel’. Hij heeft niet bevestigd maar ook niet ontkend dat hij een e-mail aan Mary Barra heeft gestuurd. "Ik schrijf zoveel e-mails. Maar men praat niet op deze manier over zulke kwesties." (bronnen: Reuters/Automotive News)