Tesla Motors is nog niet aanwezig in Korea maar het feit dat er een vacature is voor verkoopbaas voor Japan én Korea wijst erop dat het merk ambities heeft om uit te breiden in de regio. Korea is zeker interessant, aldus woordvoerder Alexis Georgeson in het tijdschrift Fortune. Maar het merk zal zich eerst concentreren op de uitbouw van het netwerk van (snel-)laders en andere infrastructuur in de bestaande markten Japan, China en Hong Kong. Tesla denkt dat Azië, en dan in het bijzonder China, een van de grootste markten wordt binnen enkele jaren tijd.  Men wil daar uitbreiden zo snel als maar mogelijk is.

Zeshonderd medewerkers

Tesla begon in Azië in april 2014, toen het begon met het leveren van de Model S aan Chinese klanten – en vervolgens aan Japanse klanten in de herfst. In minder dan een jaar tijd heeft Tesla in Japan drie stores geopend, een service center, zes snellaadstations (superchargers)  en nog eens 25 normale laadmogelijkheden in Japan. De betreding van de Chinese markt was veel agressiever omdat men er grote verwachtingen van heeft. Het bedrijf stelde een staf van zeshonderd medewerkers aan, heeft stores en service centers geopend en startte een agressieve uitrol van zijn netwerk van superchargers en zogenoemde ‘destionation charging stations’ bij hotels, winkelcentra en resorts die vaak worden bezocht door eigenaren van een Tesla.  Maar China bleek weerbarstiger te zijn dan aanvankelijk werd aangenomen. Tesla verkocht ongeveer drieënhalf duizend auto’s in China in 2014, minder dan de target en ook minder dan de verkoopcijfers van de plaatselijk gebouwde ev’s van BYD en BAIC. Ook begin 2015 bleven de verlopen achter op de doelstellingen. Topman Musk wijt een groot deel van het probleem aan de misvatting in China dat het opladen een probleem is. De slechtere resultaten leidden al tot een herstructurering en het aannemen van personeel kwam tot stilstand.

Maar vandaag de dag geven de vacatures aan dat er een meer rooskleurige situatie is ontstaan in de regio. Er zijn minders zestig vacatures in China, waarvan de meeste in Beijing, en nog eens 35 in Japan. Die getallen komen niet in  de buurt van de honderden vacatures die er zijn in Noord-Amerika. Maar het is aan de andere kant ook heel wat anders dan die ene Chinese functie die er was in maart (op een economie van 1,35 miljard mensen). Analist Dan Dolev van  Jefferies LLC  zegt dat de zorgen over de verkopen in China worden overdreven. "Het probleem dat Tesla heeft in China is niet de vraag naar de auto maar de infrastructuur en de perceptie. En de infrastructuur is best een goed probleem om te hebben want zodra er meer winkels en service centra en oplaadstations zijn, lost zich dit vanzelf op."

Koning in Noorwegen

Over de markt in Korea is Doley wat terughoudender. Hij vergelijkt die met de markt in Noorwegen waar de Model S een enorm verkoopsucces werd.  "Je kan wel koning zijn op de Noorse markt maar die is maar vijf miljoen mensen groot. Dat zet geen zoden aan de dijk. Korea is al tien keer zo groot als Noorwegen, maar China is het echte werk."  (bron: Fortune )