Zeker 1.000 Russische dealers over de kop

In Rusland gaan de komende tijd zeker 1.000 autobedrijven over de kop. Dat voorspelt Wladimir Moschenkow, voorzitter van het Russische Verbond van Autohandelaren.

De automarkt in Rusland is zo goed als ingestort. In de eerste helft van dit jaar daalden de verkopen weer met 36 procent vergeleken bij een jaar geleden. Inmiddels hebben dit jaar al meer dan 300 dealers de deuren voorgoed gesloten, meldt Moschenkow. Als een dealer al een nieuwe vestiging zou willen openen, dan duurt het gezien de huidige malaise zeker tien jaar voordat hij ook maar de investeringen er weer uit heeft. Voor de crisis toe sloeg, stond daar drie tot hooguit vijf jaar voor.

Het noodlot treft vooral dealers die tot voor kort General Motors vertegenwoordigden. Die Amerikaanse autobouwer kondigde een paar maanden geleden aan zich vrijwel helemaal van de Russische automarkt terug te trekken en haar enige fabriek daar ook te sluiten. Dat betekent dat de GM-dealers steeds meer zonder auto’s komen te zitten. Moschenkow noemt de houding van GM dan ook ‘een bruskering van zowel de handelaar als de autorijder‘.

Zeker 1.000 Russische dealers over de kop - Automobielmanagement.nl

Zeker 1.000 Russische dealers over de kop

In Rusland gaan de komende tijd zeker 1.000 autobedrijven over de kop. Dat voorspelt Wladimir Moschenkow, voorzitter van het Russische Verbond van Autohandelaren.

De automarkt in Rusland is zo goed als ingestort. In de eerste helft van dit jaar daalden de verkopen weer met 36 procent vergeleken bij een jaar geleden. Inmiddels hebben dit jaar al meer dan 300 dealers de deuren voorgoed gesloten, meldt Moschenkow. Als een dealer al een nieuwe vestiging zou willen openen, dan duurt het gezien de huidige malaise zeker tien jaar voordat hij ook maar de investeringen er weer uit heeft. Voor de crisis toe sloeg, stond daar drie tot hooguit vijf jaar voor.

Het noodlot treft vooral dealers die tot voor kort General Motors vertegenwoordigden. Die Amerikaanse autobouwer kondigde een paar maanden geleden aan zich vrijwel helemaal van de Russische automarkt terug te trekken en haar enige fabriek daar ook te sluiten. Dat betekent dat de GM-dealers steeds meer zonder auto’s komen te zitten. Moschenkow noemt de houding van GM dan ook ‘een bruskering van zowel de handelaar als de autorijder‘.