Jaguar Land Rover kiest Slowakije voor nieuwe fabriek

Jaguar Land Rover (Tata) heeft uiteindelijk zijn keus laten vallen op Slowakije voor een nieuwe fabriek in Europa. Polen vist achter het net.

Tot nu toe Polen ook in de markt maar dat land heeft de slag op het laatste moment verloren. Ook Volkswagen, Kia en Peugeot Citroen hebben al een autofabriek in Slowakije. De aanwezigheid van toeleveranciers en de juiste infrastructuur is voor JLR één van de doorslaggevende redenen geweest om ook voor dat land te kiezen.

JLR heeft dinsdag meegedeeld dat het een principeovereenkomst heeft getekend voor een autofabriek in Nitra in het westen van Slowakije. Het premiummerk werkt momenteel samen met de lokale autoriteiten aan een haalbaarheidsstudie. Als dat tot groen licht leidt, dan zou de fabriek al in 2018 moeten draaien. Het eerste model dat er gebouwd wordt, is waarschijnlijk een nieuwe – aluminium – versie van de Defender. Uiteindelijk zou de fabriek driehonderd duizend auto’s per jaar moeten kunnen produceren.
De Britse autobouwer, eigendom van het Indiase Tata Motors, beoogt de productie de komende tijd te verdubbelen om aan de grote vraag naar zijn auto’s te voldoen. Ceo Ralf Speth: ‘’De wereldwijde expansie van ons bedrijf is essentieel om de duurzame groei op lange termijn te verzekeren. Hiermee scheppen we niet alleen aanvullende capaciteit maar het stelt ons ook in staat te investeren in de ontwikkeling van meer nieuwe modellen en technologieën. Dat zal ook de werkgelegenheid in Groot-Brittannië ondersteunen.”
Met die laatste opmerking reageert Speth op de onrust die na de aankondiging is ontstaan onder de Britse werknemers en de vakbonden. De bonden wijzen er met name op dat de arbeidskosten in Slowakije maar een fractie zijn van die in Groot-Brittannië zodat een fabriek daar op den duur de werkgelegenheid bij de bestaande JLR fabrieken in Solihull zou kunnen bedreigen.

Jaguar Land Rover kiest Slowakije voor nieuwe fabriek - Automobielmanagement.nl

Jaguar Land Rover kiest Slowakije voor nieuwe fabriek

Jaguar Land Rover (Tata) heeft uiteindelijk zijn keus laten vallen op Slowakije voor een nieuwe fabriek in Europa. Polen vist achter het net.

Tot nu toe Polen ook in de markt maar dat land heeft de slag op het laatste moment verloren. Ook Volkswagen, Kia en Peugeot Citroen hebben al een autofabriek in Slowakije. De aanwezigheid van toeleveranciers en de juiste infrastructuur is voor JLR één van de doorslaggevende redenen geweest om ook voor dat land te kiezen.

JLR heeft dinsdag meegedeeld dat het een principeovereenkomst heeft getekend voor een autofabriek in Nitra in het westen van Slowakije. Het premiummerk werkt momenteel samen met de lokale autoriteiten aan een haalbaarheidsstudie. Als dat tot groen licht leidt, dan zou de fabriek al in 2018 moeten draaien. Het eerste model dat er gebouwd wordt, is waarschijnlijk een nieuwe – aluminium – versie van de Defender. Uiteindelijk zou de fabriek driehonderd duizend auto’s per jaar moeten kunnen produceren.
De Britse autobouwer, eigendom van het Indiase Tata Motors, beoogt de productie de komende tijd te verdubbelen om aan de grote vraag naar zijn auto’s te voldoen. Ceo Ralf Speth: ‘’De wereldwijde expansie van ons bedrijf is essentieel om de duurzame groei op lange termijn te verzekeren. Hiermee scheppen we niet alleen aanvullende capaciteit maar het stelt ons ook in staat te investeren in de ontwikkeling van meer nieuwe modellen en technologieën. Dat zal ook de werkgelegenheid in Groot-Brittannië ondersteunen.”
Met die laatste opmerking reageert Speth op de onrust die na de aankondiging is ontstaan onder de Britse werknemers en de vakbonden. De bonden wijzen er met name op dat de arbeidskosten in Slowakije maar een fractie zijn van die in Groot-Brittannië zodat een fabriek daar op den duur de werkgelegenheid bij de bestaande JLR fabrieken in Solihull zou kunnen bedreigen.