De partijen moeten het nog eens worden over de definitieve prijs. De beurswaarde van het in 1930 opgerichte Pininfarina bedraagt bijna 150 miljoen euro. Eerdere onderhandelingen liepen enkele maanden terug spaak, maar nu willen de bedrijven de gesprekken toch succesvol afronden. Pininfarina werkte al samen met Mahindra bij de ontwikkeling van een SUV.

Het ontwerpbureau uit Turijn is naast auto-ontwerpen ook actief op het designgebied van onder meer treinen, privé vliegtuigen, luxejachten en architectuur. Pininfarina kan financiële hulp van Mahindra goed gebruiken, want in de afgelopen 10 jaar heeft het bedrijf rode cijfers geschreven. Een nieuwe investeerder zou volgens topman Paolo Pininfarina, kleinzoon van de oprichter van het merk, stabiliteit binnen het bedrijf brengen. De huidig eigenaar van Pininfarina is Pincar Srl dat 76 procent van de aandelen bezit. Mahinda is eigenaar van onder andere automerk SsangYong en de scooterdivisie van PSA (Citroën, DS, Peugeot).

Pininfarina (officieel Carozzeria Pininfarina) is gevestigd in Cambiano. Het bedrijf is opgericht door Battista ‘Pinin’ Farina. Voor de opkomende Aziatische automarkt werkte het bedrijf niet alleen samen met SsangYong, maar ook met Cherry, Brilliance en de Koreaanse autofabrikanten Daewoo en Hyundai. Een deel van de ontworpen werd in eigen beheer geproduceerd, zoals de op de foto afgebeelde Peugeot 406 Coupé. Pininfarina had in zijn topjaar (2006) 2.768 mensen in dienst, maar daarna kwam de klad er in. Autofabrikanten gingen hun modellen steeds meer in eigen beheer bouwen. Als gevolg hiervan was Pininfarina gedwongen om zijn productielijn in 2012 stop te zetten. Het aantal werknemers daalde toen naar 821.

Bron: Autointernationaal