Moskvitch ging in 2000 op de fles, toen het Sovjet Rijk in scherven lag en er dus geen afgeschermde afzetmarkten meer waren. Het merk vond zijn oorsprong direct na de Tweede Wereldoorlog, toen de Russen de fabriek waarin de vooroorlogse Opel Kadett gebouwd werd ‘binnenhaalden’. Dit debuutmodel evolueerde in 1954 tot een sedan/stationwagon ontwerp, waarvan een decennium later een nieuwe editie verscheen. De Moskvitch werd ook in ons land verkocht en enige tijd in Antwerpen geassembleerd. Omdat ‘Moskvitch’ nogal een tongbreker was, werd de naam aangepast in Scaldia. In de jaren zeventig werd Moskvitch overschaduwd door Lada, dat het modernere Fiat 124 ontwerp als basis kon gebruiken, maar toch hield het merk enige aanzien: je moest in de Sovjet-Unie enige aanzien hebben om er in te mogen rijden. Eigenlijk was Moskvitch dus ‘premium’. Een reden voor de alliantie Renault-Nissan het merk Moskvitch nieuw leven in te blazen.

Bron: Autointernationaal.nl