GM moest de Amerikaanse autoriteiten negenhonderd miljoen dollar boete betalen. Inmiddels is ook zeshonderd miljoen dollar uitgekeerd aan nabestaanden van slachtoffers van ongevallen die zijn toegeschreven aan het weigerende contactslot.

Zakelijk ging het verder uitstekend met de autofabrikant. In Europa werd het verlies verder teruggedrongen naar 231 miljoen dollar, bijna 150 miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. GM hoopt nog steeds volgend jaar in Europa weer winst te kunnen en wijst in dat verband op het succes van de Opel Corsa en Astra.

In de VS, zo langzamerhand weer een echt succesverhaal, liep de winst zelfs met 34 procent omhoog naar een record van 3,3 miljard dollar. GM wist op de Amerikaanse markt 794 duizend nieuwe auto’s af te zetten, het hoogste aantal in tien jaar tijd. In China slaagde de fabrikant erin om ondanks de kwakkelende markt toch de winstmarge op te voeren. Dat alles leverde wereldwijd een omzet op van 38,8 miljard dollar – een procentje minder dan een jaar geleden, vooral door ongunstige wisselkoersen.