Dat is geheel te wijten aan de buitengewone last van 6,7 miljard die voorlopig opzij is gezet voor het dieselschandaal. Wordt dat niet meegeteld, dan komt de groep uit op een operationele winst van 3,2 miljard, vrijwel evenveel als een jaar eerder. De omzet ging met ruim vijf  procent omhoog naar 51,5 miljard euro.

"De cijfers tonen aan de ene kant de basiskracht van de Volkswagen Groep terwijl aan de andere kant de eerste gevolgen van de huidige situatie duidelijk worden," aldus Matthias Müller, voorzitter van de Raad van Bestuur. CFO Frank Witter liet zich daarbij geruststellend uit over de toekomst van de onderneming: "De VW groep beschikt over erg solide en robuuste financiële reserves. Dat zal ons helpen om de moeilijke situatie die is veroorzaakt door de financiële gevolgen van het dieselprobleem onder controle te houden."

Los van dieselgate gaat het binnen de groep ook niet helemaal goed. Zo liep het aantal aan de klanten afgeleverde auto’s met ruim drie procent terug naar bijna 2,4 miljoen. De productie werd zelfs met een kleine 12 procent teruggeschroefd naar 2,13 miljoen. Wel ging de kasstroom bij de autodivisie met 13 procent omhoog, wat deels te danken is aan gunstige wisselkoersen en deels ook aan een gunstiger productenmix.