Gerommel binnen alliantie Renault-Nissan

De alliantie tussen Renault en Nissan is ruim 16 jaar een voorbeeld voor samenwerkingsverbanden in de auto-industrie. Maar de laatste tijd rommelt het behoorlijk in het Frans-Japanse team.

Dat komt omdat de machtsverhoudingen sinds het prille begin in 1999 drastisch zijn veranderd. Toen moest Renault het noodlijdende Nissan te hulp komen, nu is Nissan de sterkste partner.

Dat weerspiegelt zich echter niet in de verhoudingen zoals die momenteel binnen de alliantie bestaan. Renault heeft ruim 44 procent van de aandelen Nissan in handen en het daar op het hoogste niveau grotendeels voor het zeggen, al was het alleen al door middel van de ‘gedeelde’ topman Carlos Ghosn. Nissan heeft op haar beurs 15 procent van Renault maar heeft geen enkele zeggenschap omdat dat steeds door de Franse staat, een andere grootaandeelhouder, wordt tegengehouden. Maar datzelfde Nissan heeft via haar enorme dividenden Renault wel grotendeels door de crisis geholpen en is inmiddels de toonaangevende partij binnen het verband. In Franse media wordt er daarom al een tijd op gezinspeeld dat beide bedrijven een volledige fusie zouden overwegen, hoewel Parijs ook daar waarschijnlijk dwars gaat liggen. 

Gerommel binnen alliantie Renault-Nissan - Automobielmanagement.nl

Gerommel binnen alliantie Renault-Nissan

De alliantie tussen Renault en Nissan is ruim 16 jaar een voorbeeld voor samenwerkingsverbanden in de auto-industrie. Maar de laatste tijd rommelt het behoorlijk in het Frans-Japanse team.

Dat komt omdat de machtsverhoudingen sinds het prille begin in 1999 drastisch zijn veranderd. Toen moest Renault het noodlijdende Nissan te hulp komen, nu is Nissan de sterkste partner.

Dat weerspiegelt zich echter niet in de verhoudingen zoals die momenteel binnen de alliantie bestaan. Renault heeft ruim 44 procent van de aandelen Nissan in handen en het daar op het hoogste niveau grotendeels voor het zeggen, al was het alleen al door middel van de ‘gedeelde’ topman Carlos Ghosn. Nissan heeft op haar beurs 15 procent van Renault maar heeft geen enkele zeggenschap omdat dat steeds door de Franse staat, een andere grootaandeelhouder, wordt tegengehouden. Maar datzelfde Nissan heeft via haar enorme dividenden Renault wel grotendeels door de crisis geholpen en is inmiddels de toonaangevende partij binnen het verband. In Franse media wordt er daarom al een tijd op gezinspeeld dat beide bedrijven een volledige fusie zouden overwegen, hoewel Parijs ook daar waarschijnlijk dwars gaat liggen.