Gebeurt dat niet, dan dreigen verschillende milieudiensten met draconische maatregelen en straffen. "We kunnen niet maar aan blijven zeuren, het gaat hier om een keiharde deadline," zegt bijvoorbeeld Mary Nichols van de milieudienst van Californië.

Het actieplan moet niet alleen gaan over een technische oplossing maar VW moet ook aangeven hoe het de getroffen autobezitters denkt te compenseren. Het autobedrijf heeft hen al eerder een tegoed bon van 500 dollar aangeboden maar inmiddels hebben meer dan 120.000 Amerikanen getekend om aan een gezamenlijke vervolging – class action – mee te doen. Nichols waarschuwt van te voren al dat er wel daden worden verwacht: "Tot nu toe valt het crisismanagement zwaar tegen. Eerst ontkenden ze de berichten, toen kwamen er mondjesmaat persverklaringen maar een oplossing hebben we nog steeds niet gezien. Ze lijken zich meer te bekommeren om de aandeelhouders dan om de bezitters van auto’s met sjoemelsoftware."

Michael Horn, de Amerikaanse baas van VW, houdt bovendien nog steeds een slag om de arm. "We gaan vrijdag verschillende scenario’s met de autoriteiten bespreken. We blijven volledig meewerken met de toezichthouders," aldus Horn tijdens de autoshow van Los Angeles waar hij belaagd werd door de Amerikaanse media.