Het lijkt er niet erg op dat de voormalige ceo van Porsche AG total loss moet worden verklaard. Inmiddels zit ongeveer een derde deel van het mammoetproces inzake de vermeende marktmanipulatie erop en de verwijten van de Duitse justitie zijn niet erger geworden. Wiedeking (63) zit er gelaten en zwijgend bij, afgeschermd door zijn advocaten. Een van hen is Hanns Feigen die al eerder Uli Hoeness ter zijde stond bij diens proces wegens belastingontduiking. Ongeveer sinds een maand moet Wiedeking elke keer weer plaatsnemen in het beklaagdenbankje.  Samen met zijn toenmalige cfo Holger Härter wordt hij ervan verdacht tijdens zijn overnamepogingen van Volkswagen AG geen open kaart gespeeld te hebben. Beide heren bestrijden dat, hen valt niet te verwijten, zo zeggen zij met een stem.

100 miljoen salaris

Aan het begin van het proces heeft Wiedeking, die ooit de best betaalde manager van Duitsland was met een jaarinkomen van 100,6 miljoen euro, volgens insiders zonder enige zelfkritiek uiteengezet waarom zijn blazoen geheel smetvrij is. "De stelling dat er gemanipuleerd is, is onjuist."  Voorts zei Wiedeking dat hij en zijn rechterhand Härter visionairs waren maar geen gokkers.  

Volgens experts is het waarschijnlijk dat de voormalige grote ster van de auto-industrie juridisch onbeschadigd uit de strijd komt. Men heeft in deze zeer complexe zaak wel ‘heel overtuigende argumenten’ nodig om de schuld in de schoenen te schuiven van Wiedeking, vindt bijvoorbeeld professor Matthias Jahn van de rechtenfaculteit van de universiteit van Frankfurt. De mogelijke strafmaat (vijf jaar gevangenisstraf met of zonder geldboete) is zuiver theoretisch.  Maar evenzogoed is het proces heel spannend. Het is reis terug naar dit epos waarin de kleine sportwagenfabrikant Porsche vocht tegen het reusachtige Volkswagen, als de David en Goliath van de auto-industrie.

Juweel afstaan aan VW

Het voornemen van de overname ging mis – Porsche maakte bij het stap-voor-stap ophogen van zijn hoeveelheid VW-aandelen immens grote schulden en stortte daardoor, mede door de financiële crisis, bijna volledig in. Uiteindelijk draaide Volkswagen het hele spel om en nam Wolfsburg Porsche in Stuttgart over.  Maar ging het eigenlijk wel mis? Wiedeking stelde dit bij het begin van het proces ter discussie en hij wees erop dat de holdingmaatschappij, Porsche SE, immers de meerderheid van de VW-aandelen in bezit heeft? Dat is correct, het aandeel van Porsche SE in Volkswagen is ongeveer 51 procent – dat is weliswaar niet de 75 procent die men oorspronkelijk voor ogen had. Bovendien is de Porsche SE een zuivere investeringsmaatschappij. Het echte juweel, namelijk de productie van de succesvolle sportwagens, moest worden afgestaan aan Volkswagen.

Het proces biedt ook ongewone inkijkjes in het innerlijke leven van Porsche. Zo hebben getuigen verteld over de gloeiende antipathie tussen Ferdinand Piëch (de grote patriarch van Volkswagen) en Wendelin Wiedeking.  Piëch heeft zich hevig verzet tegen de plannen van Porsche om Volkswagen over te nemen. Wiedeking maakte hem al eens uit voor leugenaar.

Parijs, Venetië en Noorwegen

Toen Porsche in 2005 begon met het kopen van  VW-aandelen, heette het project intern ‘project Duitsland’.  In interne papieren was toentertijd sprake van Parijs, Venetië en Noorwegen,  codenamen voor Porsche, Volkswagen en de deelstaat Niedersachsen (als belangrijke aandeelhouder van Volkswagen).  Ander modellen voor de overname van Volkswagen heetten Blitz of Shuffle. "Codenamen zijn in interne documenten heel normaal", aldus een jurist die optrad als getuige en de opbouw van de aandelen Volkswagen door Porsche als externe adviseur meemaakte. "Dat is in zoverre zinvol omdat bijvoorbeeld een schoonmaker de documenten niet kan begrijpen als men die soms heeft laten slingeren."

‘Waarom ben ik hier?’

Wiedeking moet volgens het plan nog twintig dagen tussen nu en februari op de beklaagdenbank plaatsnemen. Maar de fors gebouwde  manager zal gedurende het proces zelf geen woord zeggen.  Na een uitgebreide presentatie van een zeer complex rapport, dat Wiedeking ontlastte, werd hem gevraagd of hij de expertise goed begrepen had. Met een knipoog antwoordde hij toen: "Het is mij niet duidelijk waarom ik überhaupt hier ben." (bronnen: dpa/ automobilwoche)