VW wil topmensen meer laten rouleren

Volkswagen Groep overweegt om topmanagers verplicht te laten rouleren tussen de bedrijven van de verschillende merken. Dat zou dan met name gelden voor mensen die nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van motoren.

Door vaker van plaats te wisselen zou voorkomen kunnen worden dat er ‘een cultuur van tolerantie’ gaat ontstaan waardoor gesjoemel met software of andere illegale activiteiten door de vingers worden gezien.

Dat heeft bestuursvoorzitter Hans-Dieter Pötsch laten weten in een interview met Welt am Sonntag. "We hebben binnen de hele onderneming een cultuur nodig die niet alleen afwijkende meningen tolereert maar die het ook toelaat om fouten te maken. Belangrijk is dan wel dat die fouten maar één keer gemaakt worden."
Een systeem van ‘cover up’ waardoor het gesjoemel met dieselsoftware meer dan tien jaar binnenskamers gehouden kon worden, is minder gemakkelijk als mensen regelmatig op een andere plaats en aan een ander project worden gezet, denkt Pötsch. "Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. We hebben maar heel weinig mensen die motoren kunnen programmeren. Als je die mensen laat rouleren, moet dat de ontwikkeling ervan niet gaan belemmeren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW wil topmensen meer laten rouleren - Automobielmanagement.nl

VW wil topmensen meer laten rouleren

Volkswagen Groep overweegt om topmanagers verplicht te laten rouleren tussen de bedrijven van de verschillende merken. Dat zou dan met name gelden voor mensen die nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van motoren.

Door vaker van plaats te wisselen zou voorkomen kunnen worden dat er ‘een cultuur van tolerantie’ gaat ontstaan waardoor gesjoemel met software of andere illegale activiteiten door de vingers worden gezien.

Dat heeft bestuursvoorzitter Hans-Dieter Pötsch laten weten in een interview met Welt am Sonntag. "We hebben binnen de hele onderneming een cultuur nodig die niet alleen afwijkende meningen tolereert maar die het ook toelaat om fouten te maken. Belangrijk is dan wel dat die fouten maar één keer gemaakt worden."
Een systeem van ‘cover up’ waardoor het gesjoemel met dieselsoftware meer dan tien jaar binnenskamers gehouden kon worden, is minder gemakkelijk als mensen regelmatig op een andere plaats en aan een ander project worden gezet, denkt Pötsch. "Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. We hebben maar heel weinig mensen die motoren kunnen programmeren. Als je die mensen laat rouleren, moet dat de ontwikkeling ervan niet gaan belemmeren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding