Britse autodealer werkt harder voor minder geld

“Het afgelopen jaar zullen we ons herinneren als een jaar met een fenomenale hoeveelheid activiteit door de voortdurende stroom nieuwe auto’s maar met tegelijk een daling van de winstgevendheid vergeleken bij het recordniveau in 2014.”

Britse autodealer werkt harder voor minder geld

Dat zegt Mike Jones, bestuursvoorzitter van de Britse autoconsultant ASE Global over de gang van zaken bij autodealers in zijn land. ASE berekent dat die merkdealers in de laatste maand van 2015 gemiddeld 14.600 pond (18.900 euro) winst draaiden, dat is 45 procent minder dan een jaar eerder. "Dat weerspiegelt deels de veranderingen in de bonusregelingen bij enkele merken terwijl andere bedrijven de jaarlijkse bonus nu over het jaar spreiden om de winstgevendheid te versterken. Maar alles bij elkaar kan je wel zeggen dat dealers minder verdienden voor meer werk. De omzet lag gemiddeld 4,5 procent hoger terwijl de winst daalde van 225.000 pond naar 197.000 pond. De daling in december heeft ons ook onder de psychologische grens van 200.000 pond geduwd."

Volgens ASE is de winstdaling vooral te wijten aan hogere verkoop- en marketingkosten. "We zien agressieve verkoopmethoden om de doelen te halen, een lagere winst op bijna nieuwe auto’s en lagere bonussen. Ook kost het onderhouden van de grotere voorraad meer," legt Jones uit. ASE signaleert daarbij ook dat Britse dealers vorig jaar weer meer nieuwe auto’s zelf op kenteken hebben gezet om hun verkoopcijfers op te voeren.

Britse autodealer werkt harder voor minder geld - Automobielmanagement.nl

Britse autodealer werkt harder voor minder geld

“Het afgelopen jaar zullen we ons herinneren als een jaar met een fenomenale hoeveelheid activiteit door de voortdurende stroom nieuwe auto’s maar met tegelijk een daling van de winstgevendheid vergeleken bij het recordniveau in 2014.”

Britse autodealer werkt harder voor minder geld

Dat zegt Mike Jones, bestuursvoorzitter van de Britse autoconsultant ASE Global over de gang van zaken bij autodealers in zijn land. ASE berekent dat die merkdealers in de laatste maand van 2015 gemiddeld 14.600 pond (18.900 euro) winst draaiden, dat is 45 procent minder dan een jaar eerder. "Dat weerspiegelt deels de veranderingen in de bonusregelingen bij enkele merken terwijl andere bedrijven de jaarlijkse bonus nu over het jaar spreiden om de winstgevendheid te versterken. Maar alles bij elkaar kan je wel zeggen dat dealers minder verdienden voor meer werk. De omzet lag gemiddeld 4,5 procent hoger terwijl de winst daalde van 225.000 pond naar 197.000 pond. De daling in december heeft ons ook onder de psychologische grens van 200.000 pond geduwd."

Volgens ASE is de winstdaling vooral te wijten aan hogere verkoop- en marketingkosten. "We zien agressieve verkoopmethoden om de doelen te halen, een lagere winst op bijna nieuwe auto’s en lagere bonussen. Ook kost het onderhouden van de grotere voorraad meer," legt Jones uit. ASE signaleert daarbij ook dat Britse dealers vorig jaar weer meer nieuwe auto’s zelf op kenteken hebben gezet om hun verkoopcijfers op te voeren.