"Al onze merken noteerden een plus. De ontwikkelingen op de wereldmarkt lopen aan het begin van dit jaar wel uiteen. De situatie in Brazilië en Rusland blijft gespannen, China krijgt weer momentum en de trend in Europa is over het algemeen stabiel," zegt CEO Matthias Müller.

China is nu goed voor meer dan 400.000 auto’s uit de VW-stal, bijna 14 procent meer dan een jaar eerder en een maandrecord voor de Duitse groep. In de Verenigde Staten liepen de verkopen echter met 7 procent terug naar niet meer dan 36.400 stuks, wat volgens VW zelf komt doordat veel dieselmodellen vanwege het schandaal tijdelijk niet verkocht werden of worden. In Europa kwam de groep in januari op een bescheiden groei met 1,8 procent uit, waarbij Duitsland met slechts 0,4 procent hogere verkopen wel achter bleef.  

Wat de merken betreft, boekte Porsche het meeste succes met 26 procent hogere verkopen. Vrachtwagenfabrikant MAN doet het ook uitstekend met 21 procent groei. Verder kwam Skoda op een plus van ruim 5 procent, Audi op precies vier procent en VW op nog geen drie procent terwijl de afzet bij Seat stabiel bleef.