De afgelopen twee jaar verkocht McLaren steeds zo’n vijftienhonderd exemplaren van de P1, de hypercar die voor zo’n twee miljoen pond wordt verkocht, en mikt nu voor dit jaar op tenminste drieduizend auto’s. Uiteindelijk is het doel zelfs vierduizend stuks per jaar te verkopen en die expansieplannen draaien om een reeks goedkopere auto’s die nog wel steeds ‘het McLaren-dna bezitten’, zoals directeur Mike Flewitt het zegt.  Dat dna bestaat uit een lichtgewicht, technologische geavanceerde sportauto voor op de weg met de typische omhoog openende deuren (dihedral doors).  

De nieuwe reeks, te beginnen met de 540C, zal in staat zijn ruim 300 km/u te rijden en zal worden verkocht voor 126 duizend pond.  Daarmee concurreert McLaren met een groep van geweldige en ‘gearriveerde’ sportauto’s zoals de Audi R8 en de Porsche 911.  McLaren gelooft dat in het lagere prijsniveau (de 570S bijvoorbeeld kost 136 duizend pond) vijf keer zoveel potentiële klanten te vinden zijn dan in het prijsniveau van de 650S, de al tweehonderd duizend pond moet kosten.

"Het is en logische stap voor McLaren", vindt automotive analist Fulthorpe van IHS Automotive. "Het is de plek waar je mensen kunt vinden die voorheen winkelden in het topsegment van Porsche."

De eerste zes maanden van de productie van de 570S is al uitverkocht.  Maar desondanks dreigt voor McLaren eenzelfde dilemma als voor de andere Britse sportwagenmerken Aston Martin en Lotus. Elke fabrikant moet volume creëren om research te kunnen financieren  en om nieuwe modellen te kunnen  ontwikkelen. Maar dat ‘oprekken’ van het merk moet gebeuren zonder de kernklanten van zich te verwijderen. Aston Martin en Lotus zoeken het in meer familievriendelijke suv’s maar McLaren heeft, net als Ferrari, zo’n actie uitgesloten. In de plaats daarvan is de verwachting dat men een ‘grand touring’ van de 570S gaat presenteren op de komende Autosalon van Genève. Die zou meer kofferruimte moeten bieden en een meer comfortabel onderstel moeten hebben. Die auto moet McLaren dan etaleren als een fabrikant van praktische sportauto’s. "Het feit dat je een Focus in je gamma hebt, maakt de Mondeo nog niet minder attractief", redeneert directeur Flewitt, die afkomstig is van Ford of Europe.
Het is dit nieuwe pragmatisme dat de verandering bij McLaren markeert. Het bedrijf begon als een stand-alone in 2009 en creëerde voor zichzelf een bijzondere niche voor racebaan-georiënteerde sportauto’s voor heel rijke motorsportfanatiekelingen. McLaren Automotive staat part van de McLaren Technology Group, die ook het F1-team bevat en de technologische consultancy divisie. (bron: FT)