Gegeven de complexiteit van autoproductie, zou Apple veel beter af zijn als het samenwerkt met een bestaande autofabrikant dan om te proberen er zelf een te bouwen.  En FCA zou heel geschikt zijn als die partner, vindt Marchionne.  Hij zegt alle producten te bezitten die Apple maakt. "Ik zou toch willen aannemen dat wij wel de geloofwaardigheid hebben om een van de bedrijven te zijn waar men naar gekeken heeft", zei Marchionne in Genève tegen Automotive News Europe. "Er zijn onderdelen van ons bedrijf die heel interessant voor Apple zouden zijn. Als zij maar enigszins denken aan het bouwen van een auto, raad ik hen aan rustig te gaan liggen en te wachten tot de gedachte voorbij is." Persbureau Reuters meldde vorig jaar dat Apple aan het onderzoeken is hoe je een complete auto bouwt, in plaats van alleen software of bepaalde componenten te ontwerpen.

Kapitaal verknoeien

Het helpen van een concurrent lijkt een ongebruikelijke stap, maar het geeft aan dat Marchionne gelooft dat de autoindustrie kapitaal verknoeit en moet veranderen.  Zijn laatste aanzet tot consolidatie werd afgeslagen door de concurrentie en de focus van Marchionne ligt nu op het afbouwen van de schulden van Fiat en het verhogen van de winst.  Een partnerschap met Apple of met Google zou daarbij kunnen helpen.  Terwijl Google autonoom rijdende auto´s test, onderzoekt Apple de ontwikkelingsmogelijkheden voor een auto en heeft een team gezet op een opstart van de productie van een elektrische auto in 2020, zo hebben insiders verklaard. Marchionne zegt de ‘taal’ van Apple te begrijpen en wil wel op hun voorwaarden werken, daarmee zijn FCA-concern in een betere positie manoeuvrerend dan de concurrentie. "Apple heef teen eigen taal en die moet je kunnen spreken. Meestal komt de industrie in de dialoog binnen met een hoge mate van arrogantie omdat wij weten hoe je auto´s bouwt. Maar dat helpt hier niet."

Geen PSA-FCA

Ondertussen zei Marchionne ook dat hij niet in gesprek over samenwerkingen of fusies in welke vorm dan ook, ook niet met Peugeot Citroën.  Een potentiële partner zou dezelfde multimerkenstrategie moeten hebben als FCA om een fusie te laten slagen.  De aandelen van FCA stegen vorige week in waarde nadat Peugeot Citroën heeft gezegd open te staan voor strategische kansen in de autosector, daarmee het vuurtje aanwakkerend dat de twee concerns zouden kunnen gaan praten over een samenvoeging. Maar Marchionne zegt dat die gesprekken er niet zijn.

Marchionne zei in Genève ook dat sinds de (mislukte) poging om een samenwerking te realiseren met GM,  Fiat Chrysler heeft besloten alleen verder te gaan. Hij zei dat hij er zeker van is dat de ambitieuze doelstellingen voor het jaar 2018 zullen worden gerealiseerd, ook zonder partner. (bron: ANE)