Airbagprobleem kan Takata 24 miljard dollar gaan kosten

Het Japanse Takata is twintig procent minder waard geworden op de beurs. Beleggers maken zich zorgen over een terugroepactie van 24 miljard dollar die het bedrijf de kop kan kosten.

Het grote Takata moet vechten voor zijn bestaan nadat vorig jaar bleek dat de airbags van het bedrijf tijdens het opblazen kunnen ontploffen. Hierbij kunnen stukjes metaal en plastic door de auto vliegen. Wereldwijd zijn hierdoor tenminste acht mensen om het leven gekomen. Takata meldt nu dat men in het slechtste geval  24 miljard dollar kwijt is aan de recall. Er zouden wereldwijd maximaal 287 miljoen airbags moeten worden nagekeken en eventueel aangepast.
En dat kan zomaar de genadeklap zijn, zegt beurscommentator Jelle Maasbach tegen het ANP. "Vorig jaar kelderde het aandeel al, omdat de vrees was dat de onderneming dit schandaal niet zou kunnen dragen. En dat lijkt nu waarschijnlijk: op de beurs is het bedrijf nog geen vierhonderd miljoen dollar waard en de terugroepactie kan meer dan 20 miljard dollar kosten. Het is realistischer dat de onderneming failliet gaat dan dat het banken zo gek weet te krijgen om het geld te lenen." (bron: ANP)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Airbagprobleem kan Takata 24 miljard dollar gaan kosten - Automobielmanagement.nl

Airbagprobleem kan Takata 24 miljard dollar gaan kosten

Het Japanse Takata is twintig procent minder waard geworden op de beurs. Beleggers maken zich zorgen over een terugroepactie van 24 miljard dollar die het bedrijf de kop kan kosten.

Het grote Takata moet vechten voor zijn bestaan nadat vorig jaar bleek dat de airbags van het bedrijf tijdens het opblazen kunnen ontploffen. Hierbij kunnen stukjes metaal en plastic door de auto vliegen. Wereldwijd zijn hierdoor tenminste acht mensen om het leven gekomen. Takata meldt nu dat men in het slechtste geval  24 miljard dollar kwijt is aan de recall. Er zouden wereldwijd maximaal 287 miljoen airbags moeten worden nagekeken en eventueel aangepast.
En dat kan zomaar de genadeklap zijn, zegt beurscommentator Jelle Maasbach tegen het ANP. "Vorig jaar kelderde het aandeel al, omdat de vrees was dat de onderneming dit schandaal niet zou kunnen dragen. En dat lijkt nu waarschijnlijk: op de beurs is het bedrijf nog geen vierhonderd miljoen dollar waard en de terugroepactie kan meer dan 20 miljard dollar kosten. Het is realistischer dat de onderneming failliet gaat dan dat het banken zo gek weet te krijgen om het geld te lenen." (bron: ANP)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding