Minister van financiën Sapin heeft op de Franse radio gezegd dat de Franse regering zijn vertegenwoordigers in het bestuur van PSA heeft gevraagd tegen het voorstel te stemmen. "We zitten in een periode dat er grote inspanning moet worden geleverd en die moet door allen worden gedeeld."

De Franse staat heeft na een investering van drie miljard euro een aandeel van 14 procent in Peugeot Citroën gekregen met twee zetels in de raad van bestuur. Die investering was nodig om het bedrijf te redden. Ook het Chinese Dongfeng deed zo’n investering en sindsdien heeft PSA een snel herstel doorgemaakt. Over 2015 boekte het bedrijf een winst voor belastingen van negenhonderd miljoen euro terwijl het in 2014 nog een verlies leed van zevenhonderd miljoen.

Dat kwam voor een belangrijk deel door kostenreducties en dit is ten koste gegaan van de medewerkers, zeggen de vakbonden. Die kwamen in 2013 een driejarige bevriezing van de lonen overeen en er zijn verschillende ontslagrondes geweest. Mede hierom vindt Laurent Berger van de CFDT vakbond het verhoogde inkomen van Tavares slecht is voor de sociale cohesie en hij vraagt om ‘fatsoen’ van het bedrijf. De voorzitter van de grootse werkgeversorganisatie daarentegen verdedigde het inkomen van de ceo om dat het zou gaan om een ‘beloning van succes’. Volgens hem was Peugeot Citroën op de klippen gelopen en Tavares zou in slechts achttien maanden tijd een vlaggenschip van de Franse industrie weer op koers hebben gekregen.
Tavares (afkomstig van Renault) wordt door veel analisten geprezen voor zijn inspanningen bij het reorganiseren van het bedrijf door de kosten te verlagen, het modelgamma aan te passen en door hogere prijzen de marge te verhogen. Peugeot gaat op 5 april een nieuw strategisch plan presenteren.