In volume gemeten zette Michelin 3,7 procent meer af, waarmee de Franse bandenfabrikant het naar eigen zeggen beter deed dan de markt als geheel. Door een ‘actieve managementbenadering’ kon Michelin de prijsdaling beperkt houden tot nog geen vol procent.
Michelin noemt de vraag naar banden voor personen- en vrachtauto’s in de ontwikkelde landen ‘robuust’. In China trok de vraag naar banden voor personenauto’s verder aan maar in Zuid-Amerika gaat het ook voor deze onderneming in de autosector dramatisch slecht. Verder daalde de vraag naar speciaalbanden, vooral doordat de grote mijnbedrijven zelf op dit moment de voorraad liever opmaken dan nieuwe banden kopen. Op grond van die ontwikkelingen en mede gezien de lagere prijzen voor grondstoffen blijft de Franse onderneming redelijk optimistisch voor heel 2016. Daarbij wordt gemikt op een vrije kasstroom van rond de 800 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding