De Amerikaanse thuisspelers kregen een nog forsere klap met een daling van 18 procent voor General Motors en van 16 procent voor Ford. Bij GM was dat vooral te wijten aan lagere verkopen aan fleet-eigenaren, een onlangs aangekondigde bewuste maatregel om de marges op te voeren.

Volkswagen kreeg eveneens een forse tik want dat verkocht 17 procent minder auto’s dan in mei 2015. Fiat Chrysler met vooral Jeep en daarnaast Subaru waren de enige merken met een plus maar dan ook van niet meer dan 1 procent. Voor FCA was het daarmee zelfs de beste maand mei in elf jaar. In hun commentaren wijzen de meeste fabrikanten er wel op dat mei dit jaar een heel weekend minder telde dan in 2015.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar kwam daarmee een groei van niet meer dan 1,2 procent uit de bus. Onderzoeksbureau LMC Automotive verlaagde direct de voorspelling voor de 12-maandelijkse periode met 100.000 stuks naar 17,7 miljoen. De plotselinge vertraging is goed nieuws voor de Amerikaanse autokoper want die krijgt nog meer kortingen voorgeschoteld dan toch al het geval was.