De toename is mede te danken aan het feit dat mei dit jaar één werkdag meer telde dan in 2015, stelt het Verbandes der Automobilindustrie VDA. Het verband signaleert daarbij ook dat diesel ondanks dieselgate nog steeds populair blijft. Van de 1,4 miljoen nieuwe personenauto’s die tot nu toe dit jaar in Duitsland werden verkocht was 47,1 procent een diesel, slechts een fractie minder dan de 48,3 procent in dezelfde periode in 2015. ‘’Nooit eerder werden in de eerste vijf maanden zoveel nieuwe diesels verkocht,” aldus het VDA.

De Duitse merken wisten in mei bovendien 350.000 nieuwe auto’s naar het buitenland te exporteren, dat is 3 procent meer op jaarbasis. Voorzitter Mattias Wissman: ‘’De automobielconjunctuur in Duitsland zette in mei de plezierige ontwikkeling van de voorafgaande maanden voort. De Duitse fabrikanten weten ook te profiteren van de gestage vooruitgang van de Europese automarkt. Opmerkelijk is het daarbij dat veel klanten kennelijk precies weten dat de nieuwe dieselauto met Euro 6 aan de hoogste milieu-eisen voldoet.”