Cadillac verkoopt in de VS ongeveer de helft zo veel auto’s als BMW of Toyota maar heeft wel drie keer zo veel dealers. Dat heeft onder meer te maken met de strikte regels voor het verkopen van auto’s binnen Amerikaanse staten. Om de hoge kosten van de dichte vestigingsgraad terug te dringen, werkt GM nu aan plannen om die dealers veel goedkoper te laten opereren. Bij de ‘nieuwe’ dealer kan de potentiele klant voor een scherm en met een koptelefoon de laatste Cadillac ‘ervaren’. Wel zouden er buiten een paar auto’s klaar moeten staan voor wie meteen een proefrit wil maken en ook moeten de dealers nog gewoon onderhoud en reparatie bieden.

De plannen zijn een paar maanden geleden tijdens geheime sessies aan de dealers voorgelegd door Johan de Nysschen, sinds twee jaar ‘president’ van Cadillac. Nu is het ‘Project Pinnacle’ ook onthuld in de Amerikaanse pers. De Nysschen gaat binnenkort met zijn ideeën op een roadshow maar lijkt nu al te stuiten op veel weerstand van kleinere dealers die vrezen dat hij hun bedrijf het liefst om zeep wil helpen.