De Japanse autofabrikant geeft toe dat het al tien jaar de data over het werkelijke brandstofverbruik van 20 modellen heeft vervalst. "We hebben bewust de weerstandswaarden verlaagd waardoor het verbruik beter uitviel," aldus een verklaring waarin ook de eenmalige last van 480 miljoen dollar vermeld is.

Er gaan verhalen rond dat Mitsubishi ruim 600.000 eigenaren van de betrokken modellen, vrijwel alle mini-auto’s (ofwel kei-cars) die alleen in Japan worden verkocht, ieder omgerekend 1.000 dollar compensatie zal verstrekken. Die berichten worden in de verklaring echter niet bevestigd.

Het schandaal heeft Mitsubishi veel schade berokkend, zowel wat imago betreft als financieel. De problemen zijn ook nog lang niet voorbij. Zo loopt er nog steeds een officieel onderzoek van de Japanse justitie dat tot rechtszaken zou kunnen leiden. Het bedrijf heeft inmiddels Nissan als reddende engel binnen moeten halen. Dat bedrijf hoopt dat Mitsubishi het schandaal toch binnen niet al te lange tijd onder controle kan krijgen en dan weer kan werken aan het verder uitbouwen van de toch al sterke marktpositie in Azië.