Analyse: Wederopstanding Volvo door Chinese ‘moeder’

Een renaissance. Zo kan je de wederopstanding noemen van Volvo Cars sinds het toen kwakkelende Zweedse merk in 2010 door het Chinese Geely Automobile Holdings werd overgenomen van Ford. Of misschien beter gezegd: gered uit de handen van Ford want de Amerikanen hadden schoon genoeg van hun al jaren verlieslatende Europese dochter.

En kijk nu eens. Vorig jaar wist Volvo Cars voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s in een jaar tijd te verkopen. De teller kwam uiteindelijk op 503.127 stuks, waarmee voor het derde jaar op rij een nieuw record werd gevestigd. In de eerste helft van dit jaar kwam daar nog eens ruim 10 procent bij, met op de belangrijke Amerikaanse markt zelfs een groei van nagenoeg 25 procent en in thuisland Zweden ook een opmerkelijke plus met 12 procent. De doelstelling om in 2020 800.000 auto’s te halen leek eerst ambitieus maar begint er nu steeds realistischer uit te zien. Een toonaangevende analyst als IHS Automotive denkt er zelfs over de lat al een beetje hoger te leggen. Eerlijk is eerlijk, de aantallen van de grote Duitse premium-brands worden nog lang niet gehaald, BMW verkoopt inmiddels een kwart miljoen auto’s per maand. Maar Volvo is in ieder geval wel weer een concurrent aan het worden om rekening mee te houden. Wat daarbij vooral belangrijk is, is dat Volvo ook nog leuk winst maakt met die auto’s. Vorig jaar werd een operationele marge gerealiseerd van 7,5 procent, beter dan die bij de best-presterende Duitser Mercedes-Benz.

Het succes is vooral te danken aan het feit dat Geely bereid is gebleken fors te investeren in haar Zweedse dochter. De fabrieken zijn gemoderniseerd en efficienter gemaakt en daarnaast gaat er veel geld naar de ontwikkeling van nieuwe modellen. Het eerste voorbeeld daarvan is de XC90, de snelste ‘groeier’ binnen de Volvo-stal. Het best verkopende model is de herontworpen XC60, inmiddels de best verkopende auto in het segment premium middelklasse SUV. ‘’We verkopen XC60’s als warme broodjes,” zegt hoofd R&D Peter Mertens die leiding geeft aan het miljarden investeringsprogramma dat de Chinese eigenaar zijn Zweedse dochter heeft toevertrouwd. In de eerste helft van dit jaar gingen er wereldwijd van die XC60 73,817 ‘over de toonbank’, op ruime afstand gevolgd door de V40/XC40 met 48.670 exemplaren en de XC90 waarvan er 43.911 werden verkocht.

Om de sprong naar de 800.000 te halen, brengt Volvo volgend jaar ook een nieuw compacter model op de markt. Dat wordt de XC40, een nummer dat aanduidt dat de auto past bij de V40 hatchback en de V40 CrossCountry. Die auto, die moet concurreren met de BMW X1 of de Mercedes GLA, is gebaseerd op het door Volvo eveneens zelf ontwikkelde Compact Modular Architecture. ‘’Dat is de laatste fase van onze renaissance. Als we die hebben afgerond, dan is Volvo niet langer een kleinere speler op de automarkt maar hebben we een positie veroverd als werkelijk wereldwijde premium auto fabrikant,” zegt de altijd welbespraakte CEO Hakan Samuelsson trots.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

BMW 250,000 per maand? eerste half jaar 2016 net onder de 1 miljoen. dit is geen gemiddelde van 250,000.

Geplaatst door: daw op
Analyse: Wederopstanding Volvo door Chinese ‘moeder’ - Automobielmanagement.nl

Analyse: Wederopstanding Volvo door Chinese ‘moeder’

Een renaissance. Zo kan je de wederopstanding noemen van Volvo Cars sinds het toen kwakkelende Zweedse merk in 2010 door het Chinese Geely Automobile Holdings werd overgenomen van Ford. Of misschien beter gezegd: gered uit de handen van Ford want de Amerikanen hadden schoon genoeg van hun al jaren verlieslatende Europese dochter.

En kijk nu eens. Vorig jaar wist Volvo Cars voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s in een jaar tijd te verkopen. De teller kwam uiteindelijk op 503.127 stuks, waarmee voor het derde jaar op rij een nieuw record werd gevestigd. In de eerste helft van dit jaar kwam daar nog eens ruim 10 procent bij, met op de belangrijke Amerikaanse markt zelfs een groei van nagenoeg 25 procent en in thuisland Zweden ook een opmerkelijke plus met 12 procent. De doelstelling om in 2020 800.000 auto’s te halen leek eerst ambitieus maar begint er nu steeds realistischer uit te zien. Een toonaangevende analyst als IHS Automotive denkt er zelfs over de lat al een beetje hoger te leggen. Eerlijk is eerlijk, de aantallen van de grote Duitse premium-brands worden nog lang niet gehaald, BMW verkoopt inmiddels een kwart miljoen auto’s per maand. Maar Volvo is in ieder geval wel weer een concurrent aan het worden om rekening mee te houden. Wat daarbij vooral belangrijk is, is dat Volvo ook nog leuk winst maakt met die auto’s. Vorig jaar werd een operationele marge gerealiseerd van 7,5 procent, beter dan die bij de best-presterende Duitser Mercedes-Benz.

Het succes is vooral te danken aan het feit dat Geely bereid is gebleken fors te investeren in haar Zweedse dochter. De fabrieken zijn gemoderniseerd en efficienter gemaakt en daarnaast gaat er veel geld naar de ontwikkeling van nieuwe modellen. Het eerste voorbeeld daarvan is de XC90, de snelste ‘groeier’ binnen de Volvo-stal. Het best verkopende model is de herontworpen XC60, inmiddels de best verkopende auto in het segment premium middelklasse SUV. ‘’We verkopen XC60’s als warme broodjes,” zegt hoofd R&D Peter Mertens die leiding geeft aan het miljarden investeringsprogramma dat de Chinese eigenaar zijn Zweedse dochter heeft toevertrouwd. In de eerste helft van dit jaar gingen er wereldwijd van die XC60 73,817 ‘over de toonbank’, op ruime afstand gevolgd door de V40/XC40 met 48.670 exemplaren en de XC90 waarvan er 43.911 werden verkocht.

Om de sprong naar de 800.000 te halen, brengt Volvo volgend jaar ook een nieuw compacter model op de markt. Dat wordt de XC40, een nummer dat aanduidt dat de auto past bij de V40 hatchback en de V40 CrossCountry. Die auto, die moet concurreren met de BMW X1 of de Mercedes GLA, is gebaseerd op het door Volvo eveneens zelf ontwikkelde Compact Modular Architecture. ‘’Dat is de laatste fase van onze renaissance. Als we die hebben afgerond, dan is Volvo niet langer een kleinere speler op de automarkt maar hebben we een positie veroverd als werkelijk wereldwijde premium auto fabrikant,” zegt de altijd welbespraakte CEO Hakan Samuelsson trots.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

BMW 250,000 per maand? eerste half jaar 2016 net onder de 1 miljoen. dit is geen gemiddelde van 250,000.

Geplaatst door: daw op