Amerika keurt miljardenschikking VW goed

Een Amerikaanse rechter heeft de schikking van Volkswagen met toezichthouders over het emissieschandaal voorlopig goedgekeurd. Het gaat om een pakket aan maatregelen voor reparatie of terugkoop van dieselauto’s met sjoemelsoftware ter waarde van 14,7 miljard dollar.

Amerika keurt miljardenschikking VW goed

Volgens de rechter slaagt Volkswagen er met het voorstel in om gedupeerde consumenten te compenseren en om de ongeveer 482.000 betrokken auto’s in de VS snel van de weg te krijgen. Van de totale schikking is iets meer dan 10 miljard dollar daarvoor bedoeld. Nog eens 2,7 miljard dollar is een boete en de overige 2 miljard dollar moet worden geïnvesteerd in duurzamere auto’s.

Europese eigenaren van Volkswagens met sjoemelsoftware hoeven overigens niet te rekenen op een soortgelijke tegemoetkoming, zo benadrukte topman Matthias Müller eerder. De Europese Commissie drong daar wel op aan, maar volgens Müller zijn de uitstootnormen in Europa minder streng en zou zo’n regeling hier onbetaalbaar zijn. In Europa lopen verschillende massaclaims van autobezitters tegen het bedrijf.

Amerika keurt miljardenschikking VW goed - Automobielmanagement.nl

Amerika keurt miljardenschikking VW goed

Een Amerikaanse rechter heeft de schikking van Volkswagen met toezichthouders over het emissieschandaal voorlopig goedgekeurd. Het gaat om een pakket aan maatregelen voor reparatie of terugkoop van dieselauto’s met sjoemelsoftware ter waarde van 14,7 miljard dollar.

Amerika keurt miljardenschikking VW goed

Volgens de rechter slaagt Volkswagen er met het voorstel in om gedupeerde consumenten te compenseren en om de ongeveer 482.000 betrokken auto’s in de VS snel van de weg te krijgen. Van de totale schikking is iets meer dan 10 miljard dollar daarvoor bedoeld. Nog eens 2,7 miljard dollar is een boete en de overige 2 miljard dollar moet worden geïnvesteerd in duurzamere auto’s.

Europese eigenaren van Volkswagens met sjoemelsoftware hoeven overigens niet te rekenen op een soortgelijke tegemoetkoming, zo benadrukte topman Matthias Müller eerder. De Europese Commissie drong daar wel op aan, maar volgens Müller zijn de uitstootnormen in Europa minder streng en zou zo’n regeling hier onbetaalbaar zijn. In Europa lopen verschillende massaclaims van autobezitters tegen het bedrijf.