Brit betaalt meer voor Peugeot of Citroën

PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, heeft de verkoopprijzen van haar auto’s in Groot-Brittannië verhoogd. Dat is nodig om de grote daling van de koers van het Pond tegenover de euro na het Brexit-referendum op te vangen.

Peugeot

Het Pond was een tijd voor het referendum van eind juni nog zo’n € 1,40 waard maar dat is inmiddels gedaald naar € 1,16. Dat betekent dat de aan de Britten verkochte auto’s omgerekend in euro’s veel minder opleveren. ‘’We maken de auto’s daar duurder om onze marge op peil te houden,” aldus een woordvoerder van het Franse autobedrijf.

PSA zegt zelf niet hoeveel haar Britse auto’s duurder zijn geworden maar volgens Automotive News gaat het gemiddeld om 2,8 procent. Hoewel het koersverschil aanzienlijk groter is, zou PSA voorlopig willen zien hoe ver het daarmee kan komen en ook hoe de markt reageert.

Renault heeft al eerder gewaarschuwd dat de koersdaling van het Pond gevolgen zal hebben maar heeft dat tot op heden nog niet nader ingevuld. Andere autofabrikanten, zoals Nissan, sturen wel regelmatig waarschuwingen over de gevolgen van Brexit de deur uit maar laten hun verkoopprijzen tot nu toe ongemoeid.

Brit betaalt meer voor Peugeot of Citroën - Automobielmanagement.nl

Brit betaalt meer voor Peugeot of Citroën

PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, heeft de verkoopprijzen van haar auto’s in Groot-Brittannië verhoogd. Dat is nodig om de grote daling van de koers van het Pond tegenover de euro na het Brexit-referendum op te vangen.

Peugeot

Het Pond was een tijd voor het referendum van eind juni nog zo’n € 1,40 waard maar dat is inmiddels gedaald naar € 1,16. Dat betekent dat de aan de Britten verkochte auto’s omgerekend in euro’s veel minder opleveren. ‘’We maken de auto’s daar duurder om onze marge op peil te houden,” aldus een woordvoerder van het Franse autobedrijf.

PSA zegt zelf niet hoeveel haar Britse auto’s duurder zijn geworden maar volgens Automotive News gaat het gemiddeld om 2,8 procent. Hoewel het koersverschil aanzienlijk groter is, zou PSA voorlopig willen zien hoe ver het daarmee kan komen en ook hoe de markt reageert.

Renault heeft al eerder gewaarschuwd dat de koersdaling van het Pond gevolgen zal hebben maar heeft dat tot op heden nog niet nader ingevuld. Andere autofabrikanten, zoals Nissan, sturen wel regelmatig waarschuwingen over de gevolgen van Brexit de deur uit maar laten hun verkoopprijzen tot nu toe ongemoeid.