Toekomst Japanse autofabrieken in VK niet zeker

De Japanse regering wil dat de toekomstige handel tussen Groot-Brittannië en de rest van Europa zo vrij en onbelemmerd mogelijk kan doorgaan. Als er toch belemmeringen ontstaan, dan dreigt Japan met het vertrek van hoofdkantoren en fabrieken van ‘haar’ ondernemingen.

"Japanse fabrikanten, vooral van auto’s, hebben de vrees geuit dat ze getroffen worden door een nieuwe golf handelstarieven, soms dubbel, één keer voor de onderdelen die ze uit de EU halen en dan nog eens voor de in Britse fabrieken gebouwde auto’s die naar de rest van de EU worden geëxporteerd".

Die waarschuwing staat in een officieel document uit Tokio over de toekomstige relaties tussen de EU en Groot-Brittannië na Brexit. Japan wil dat de handel, het vrije verkeer van mensen en de vrije transfer van geld na de uittreding zonder problemen door kan gaan. Ook moeten in Groot-Brittannië dezelfde technische eisen blijven gelden als in de rest van de EU.

Daarmee is onzekerheid ontstaan over de toekomst van de grote Nissan-fabrieken in Sunderland, van de Honda-fabriek in Swindon, die van Toyota in Burnaston en de Britse fabrieken van een aantal Japanse toeleveranciers. "Een aantal Japanse ondernemingen heeft, soms daartoe uitgenodigd door de regering, zwaar geïnvesteerd in Groot-Brittannië omdat dat beschouwd werd als toegangspoort naar Europa. Sommige bedrijven regelen al hun activiteiten in de EU ook vanuit hun Britse basis," schrijft de regering in Tokio. Japan suggereert Brussel en Londen een lange overgangsperiode te hanteren voordat de Britten daadwerkelijk uit de EU treden om het bedrijfsleven alle tijd te geven zich aan te passen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toekomst Japanse autofabrieken in VK niet zeker - Automobielmanagement.nl

Toekomst Japanse autofabrieken in VK niet zeker

De Japanse regering wil dat de toekomstige handel tussen Groot-Brittannië en de rest van Europa zo vrij en onbelemmerd mogelijk kan doorgaan. Als er toch belemmeringen ontstaan, dan dreigt Japan met het vertrek van hoofdkantoren en fabrieken van ‘haar’ ondernemingen.

"Japanse fabrikanten, vooral van auto’s, hebben de vrees geuit dat ze getroffen worden door een nieuwe golf handelstarieven, soms dubbel, één keer voor de onderdelen die ze uit de EU halen en dan nog eens voor de in Britse fabrieken gebouwde auto’s die naar de rest van de EU worden geëxporteerd".

Die waarschuwing staat in een officieel document uit Tokio over de toekomstige relaties tussen de EU en Groot-Brittannië na Brexit. Japan wil dat de handel, het vrije verkeer van mensen en de vrije transfer van geld na de uittreding zonder problemen door kan gaan. Ook moeten in Groot-Brittannië dezelfde technische eisen blijven gelden als in de rest van de EU.

Daarmee is onzekerheid ontstaan over de toekomst van de grote Nissan-fabrieken in Sunderland, van de Honda-fabriek in Swindon, die van Toyota in Burnaston en de Britse fabrieken van een aantal Japanse toeleveranciers. "Een aantal Japanse ondernemingen heeft, soms daartoe uitgenodigd door de regering, zwaar geïnvesteerd in Groot-Brittannië omdat dat beschouwd werd als toegangspoort naar Europa. Sommige bedrijven regelen al hun activiteiten in de EU ook vanuit hun Britse basis," schrijft de regering in Tokio. Japan suggereert Brussel en Londen een lange overgangsperiode te hanteren voordat de Britten daadwerkelijk uit de EU treden om het bedrijfsleven alle tijd te geven zich aan te passen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding