VW groep legt voor de transactie 229 miljoen euro op tafel. De Duitsers betalen 12 procent meer dan de huidige aandelenkoers van Navistar. Omdat topman Andres Renschler van Volkswagen Truck & Bus liet doorschemeren dat VW het Amerikaanse bedrijf op den duur mogelijk helemaal wil inlijven, schoot de koers van Navistar op Wall Street met ruim 40 procent omhoog.

De participatie biedt Volkswagen Truck & Bus, met onder meer MAN en Scania, toegang tot de belangrijke Noord-Amerikaanse markt waar het tot nu toe niet aanwezig is. Renschler: "Nauwere samenwerking tussen de bestaande merken binnen onze commerciële voertuigen business was een top prioriteit en we zijn goed op weg om dat te bereiken. Nu nemen we de volgende stap door een ‘Global Champion’ te worden in deze sector. De strategische alliantie met Navistar is een belangrijke mijlpaal en biedt beide partijen voordeel."

Navistar, dat een omzet draait van ruim 10 miljard dollar maar in het laatste boekjaar wel 150 miljoen dollar verlies draaide, haalt met de alliantie een technologie partner in huis, vooral op het gebied van de motoren. Daarnaast gaan de bedrijven ook op andere gebieden nauw samenwerken. De alliantie wordt gezien als een belangrijke concurrent voor de andere Duitse vrachtwagenbouwer, Daimler. Opmerkelijk detail: Andreas Renschler die nu in snel tempo de vrachtwagentak van VW opbouwt, is afkomstig van datzelfde Daimler.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding