‘’We verkochten in augustus bijna vijf procent meer auto’s, dat is een goed resultaat gezien de huidige omstandigheden. Vooral de nieuwe Tiguan doet het uitstekend, met meer dan 100.000 bestellingen. Daarnaast wisten we in China 20 procent meer auto’s te verkopen,” zegt directeur verkoop Jürgen Stackmann. n Europa kon VW met 106.900 auto’s 2,9 procent meer verkopen dan een jaar eerder. Dat bleef echter wel fors achter bij de markt als geheel die bijna 10 procent hoger uitkwam.

In de Verenigde Staten, waar de publiciteit rond dieselgate nog volop woedt, moest VW echter ruim negen procent inleveren. VW tekent daarbij aan dat de verkopen van benzine-auto’s de val van de diesels redelijk lijkt te compenseren. De VS blijven met 29.400 exemplaren bovendien een bescheiden markt voor de Duitse fabrikant. Zuid-Amerika deed het door de economische crisis nog slechter want daar maakte het merk een val met 34 procent door. Dat alles wordt ruimschoots opgevangen door China waar VW de afgelopen maand 241.100 nieuwe auto’s aan de man wist te brengen, dat is dus meer dan de helft van de totale wereldwijde afzet.