"We werken aan een nieuw Volkswagen dat het thema voor de toekomst vast besloten aanpakt. Tegen 2025 moet ons nieuwe concernmerk tot de leidende aanbieders van mobiliteitsdiensten behoren en marktleider in Europa zijn," zei topman Matthias Müller ter gelegenheid van het Autosalon van Parijs.

VW maakt haast met het plan en wil al in november een nieuwe naam met logo voor het 13e merk bekend maken. Müller heeft al eerder gezegd dat hij zijn bedrijf daarmee wil ombouwen van traditionele autofabrikant tot dienstverlener op het brede terrein van de mobiliteit. VW wil daarbij vooral nauw samenwerken met haar nieuwe partner Gett. Ook Müllers andere invalshoek, elektrisch rijden, komt overigens op de Parijse autoshow aan bod want daar toont VW voor het eerst de elektrische conceptauto I.D. die een bereik tot 600 kilometer krijgt.

PSA lijkt overigens al een stap verder want dat Franse bedrijf heeft ook al rond het Autosalon aangekondigd dat het de mobiliteitsdiensten voortaan presenteert onder de naam ‘Free to Move’. "Voor PSA betekent mobiliteit niet alleen goede auto’s bouwen maar het totale pakket aan diensten te bieden," zei Grégoire Olivier, bij PSA belast met de mobiliteitsdiensten, bij de presentatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding