Financial Times: ‘Autonome auto kost tienduizenden banen’

De autonoom rijdende auto brengt veel voordelen, vooral in grote steden waar auto rijden meestal problematisch is. Maar de zelfrijdende auto betekent ook dat tienduizenden mensen hun baan zullen verliezen.

Financial Times: 'Autonome auto kost tienduizenden banen'

Dat schrijft de Financial Times in een column over de onverbiddelijke opmars van de autonome auto. "Ze gaan een catastrofe veroorzaken. Het goede van het ‘old fashioned autotijdperk’ was dat het tientallen miljoenen mensen een baan bood om auto’s te maken, te verzekeren en te rijden. De komende twintig jaar zullen de meeste personen die nu vrachtauto’s, taxi’s en bussen rijden hun baan zien verdwijnen. Niet langer zullen taxichauffeurs auto’s van Uber in de fik steken, ze zullen samen met Uber-chauffeurs zelfrijdende taxi’s verbranden."

Dramatische veranderingen 

De FT noemt ook de verzekeraars die momenteel de helft van hun omzet uit autoverzekeringen halen. Daarnaast zullen overheden veel geld verliezen omdat er geen parkeerbonnen of bekeuringen voor te snel rijden meer worden uitgeschreven. "Er komen dramatische veranderingen aan, regeringen denken nog nauwelijks na over wat dat allemaal betekent."

Financial Times: ‘Autonome auto kost tienduizenden banen’ - Automobielmanagement.nl

Financial Times: ‘Autonome auto kost tienduizenden banen’

De autonoom rijdende auto brengt veel voordelen, vooral in grote steden waar auto rijden meestal problematisch is. Maar de zelfrijdende auto betekent ook dat tienduizenden mensen hun baan zullen verliezen.

Financial Times: 'Autonome auto kost tienduizenden banen'

Dat schrijft de Financial Times in een column over de onverbiddelijke opmars van de autonome auto. "Ze gaan een catastrofe veroorzaken. Het goede van het ‘old fashioned autotijdperk’ was dat het tientallen miljoenen mensen een baan bood om auto’s te maken, te verzekeren en te rijden. De komende twintig jaar zullen de meeste personen die nu vrachtauto’s, taxi’s en bussen rijden hun baan zien verdwijnen. Niet langer zullen taxichauffeurs auto’s van Uber in de fik steken, ze zullen samen met Uber-chauffeurs zelfrijdende taxi’s verbranden."

Dramatische veranderingen 

De FT noemt ook de verzekeraars die momenteel de helft van hun omzet uit autoverzekeringen halen. Daarnaast zullen overheden veel geld verliezen omdat er geen parkeerbonnen of bekeuringen voor te snel rijden meer worden uitgeschreven. "Er komen dramatische veranderingen aan, regeringen denken nog nauwelijks na over wat dat allemaal betekent."