Vooral de duurdere SUV’s en de nieuwe E-klasse doen het uitstekend, waardoor de autodivisie van moederbedrijf Daimler de winst flink kon opvoeren naar bijna 2,75 miljard euro. De omzet kwam bij Mercedes-Benz 12 procent hoger uit op 23,3 miljard, een nieuw record voor een kwartaal.

Mercedes-Benz haalde in veel Europese landen een groei in de dubbele cijfers. Op de thuismarkt Duitsland werden acht procent meer auto’s verkocht. In China ging de afzet weer met 20 procent omhoog maar op de relatief kleine Noord-Amerikaanse markt bleef de groei beperkt tot twee procent. De vrachtwagendivisie zag de afzet echter kelderen van 128.500 stuks in het derde kwartaal van vorig jaar naar 97.100 exemplaren nu. In de EU werden nog wel meer Daimler-trucks verkocht maar in Noord-Amerika, voor de truckdivisie de belangrijkste markt, was sprake van een scherpe daling.

Bij Daimler als geheel ging de omzet met vier procent omhoog naar 38,6 miljard. Daarop werd een nettowinst gemaakt van 2,276 miljard, dat is 312 miljoen meer dan een jaar eerder. "Daimler heeft opnieuw recordcijfers neer kunnen zetten. We hebben dus weer bewezen dat we de juiste strategie volgen. Onze aantrekkelijke producten en innovatieve diensten zorgen voor een goed momentum. We zullen dit gebruiken om het grote potentieel van de elektrische mobiliteit te benutten. Met ons nieuwe merk EQ hebben we een belangrijke basis voor een leidende positie bij elektrische rijsystemen," zegt topman dr Dieter Zetsche.