De omzet bleef met ruim 26,8 miljard vrijwel gelijk. Over de eerste negen maanden van 2016 komt de nettowinst eveneens ruim twee keer hoger uit op bijna 1,98 miljard euro. Op grond van die goede resultaten heeft FCA de voorspelling voor heel 2016 voor de tweede keer naar boven bijgesteld.

De hogere winst schrijft FCA toe aan een betere prijsmix voor haar auto’s. In Europa wordt daarbij vooral de nieuwe Fiat Tipo genoemd terwijl in de VS de focus meer wordt gelegd op de grotere Jeeps en RAM. De winst van die hogere prijzen werd wel deels teniet gedaan door gestegen productiekosten. Daarnaast vormde ook Maserati een steun in de rug want daar werd de winst bijna vertienvoudigd, vooral dankzij de introductie van de Levante SUV.

FCA verscheepte in het kwartaal 1.123.000 auto’s, slechts 15.000 minder dan een jaar eerder. Die daling is vrijwel geheel te wijten aan enkele modellen van Chrysler en Dodge in Noord-Amerika waarvan de productie inmiddels is gestopt. In de regio Europa, Midden-Oosten, Afrika ging het aantal geproduceerde personenauto’s met 16 procent omhoog naar 229.000. Dankzij 11 procent hogere verkopen in Europa zelf kon het Italiaans-Amerikaanse autobedrijf het marktaandeel iets opvoeren tot 6,1 procent.